V případě zaměstnávání cizinců vzniká povinnost hlásit tuto skutečnost Úřadu práce ČR. V rámci zlepšování služeb a modernizace úřadu přistoupilo ministerstvo k plné digitalizaci tohoto úkonu. Od 1. července 2024 vzniká zaměstnavatelům povinnost předat informace na základě novely zákona č. 435/2004 Sb. o zaměstnanosti, § 87 odstavec 5) pouze jedním ze tří způsobů uvedených níže:
- Vyplněním formuláře na webu – tato možnost je vhodná pro menší organizace, které zasílají informační karty a sdělení o nástupu či ukončení pracovního poměru pouze výjimečně.
- Datovou zprávou ve formátu XML do datové schránky – ideální pro organizace mající třetí stranu, která jim připravuje potřebné podklady.
- Přímou integrací informačního systému zaměstnavatele s rozhraním MPSV – doporučujeme pro větší organizace, které tuto agendu vyřizují častěji.
Bližší informace o způsobech plnění informační povinnosti, včetně odpovědí na nejčastější dotazy a kontaktů na linky podpory, naleznete na webu Digitalizace informačních karet (mpsv.cz).
Staré způsoby hlášení (papírové formuláře, on-line formuláře, hlášení emailem atd.) již od 1.7.2024 není v žádném případě možné využívat. Pokud na MPSV nebo Úřad práce ČR podáte informační kartu nebo sdělení jiným než výše uvedeným způsobem, Vaše informační povinnost nebude splněna.