Možnosti přihlašování
Datová schránka
Nejjednodušší způsob přihlášení do portálu je prostřednictvím účtu k datové schránce. Datovou schránkou se mohou přihlásit právnické osoby, podnikající fyzické osoby i fyzické osoby.
Za zaměstnavatele, dodavatele a odběratele Evidence náhradního plnění se mohou přihlásit osoby, které jsou oprávněnými osobami k datové schránce nebo pověřenými osobami k datové schránce. Návod, jak pověřit osobu pro přístup do datové schránky.
Pokud jste zaměstnavatel a nemáte datovou schránku, doporučujeme si datovou schránku založit. Významně se vám zjednoduší komunikace s úřady.
Identita občana
Fyzické osoby se mohou přihlásit ke službám portálu prostřednictvím identity občana. Identita občana zahrnuje možnosti:
- Využít bankovní identitu. Identifikační prostředky, které v současné době nabízí soukromoprávní kvalifikovaní poskytovatelé, naleznete na stránkách Identita občana - bankovní identita.
- Být držitelem občanského průkazu s kontaktním elektronickým čipem,
- Mít založen a aktivován uživatelský účet národní identitní autority – identitaobcana.cz (jméno, heslo, SMS). Založení uživatelského účtu se provádí na portálu www.identitaobcana.cz. Pro využívání je nutné mít tento účet aktivovaný, aktivaci účtu je možné provést na pobočkách Czech POINT nebo prostřednictvím datové schránky fyzické osoby. Návod pro aktivaci.
Časté dotazy k přihlašování
Je možné k využívání služeb pověřit zaměstnance či jinou právnickou nebo fyzickou osobu?
- Ano, pověření je možné realizovat prostřednictvím funkčnosti datových schránek a zřízení účtu Pověřené osoby k obsluze dané datové schránky. Pověřené osoby pak mohou ke službám přistupovat prostřednictvím svých přihlašovacích údajů. V datové schránce můžete rozsah oprávnění Pověřených osob nastavit tak, jak Vám nejlépe vyhovuje a omezit tak možnost zasílání i čtení datových zpráv.
- V aplikacích Evidence náhradního plnění a Evidence ročních zpráv existuje další možnost pověření formou ručního přidání pověřené osoby přímo v aplikaci.
- Pověřenou osobu (její IČO nebo RČ), může zadat pouze vlastník „účtu“, tj. zástupce dodavatele/odběratele, který se autentizoval prostřednictvím systému identita občana nebo datovou schránkou a jehož IČO či RČ je shodné s údaji dodavatele/odběratele v ENP, nebo který se zaregistroval v ERZ. Vlastník se přihlásí a zaeviduje na novém portálu jako první.
- Pověřená osoba se následně pod tímto IČO nebo RČ musí rovněž přihlásit přes NIA nebo datovou schránku.
- Není potřebné žádné zmocnění přes Úřad práce.
Založil jsem si učet prostřednictvím NIA ID (dříve Jméno, heslo a SMS). Když se chci přihlásit, zadám jméno, heslo a přístupový SMS kód přes identitu občana, objeví se mi hláška: Při přihlášení se vyskytly problémy. Zkuste se přihlásit později. Pro bližší informace se můžete obrátit na call centrum technické pomoci …
- Pravděpodobně se nejedná o autentizované přihlášení z důvodu, že nedošlo ke ztotožnění na kontaktním místě Czech POINT. Po aktivaci identifikačního prostředku by již vše mělo fungovat.
Poslední aktualizace: 19. 8. 2022