Postup zaměstnavatele
Občan EU/EHP a Švýcarska nebo jeho rodinný příslušník (stejně jako cizinci vyjmenovaní v § 98 zákona o zaměstnanosti) nepotřebuje pro účely zaměstnání na území ČR povolení k zaměstnání, zaměstnaneckou kartu, modrou kartu nebo kartu vnitropodnikově převedeného zaměstnance.
Informační povinnost
Náležitosti informační povinnosti
Zaměstnavatel je povinen nejpozději v den nástupu cizích státních příslušníků, kteří nastoupili do zaměstnání nebo k výkonu práce na území ČR, informovat o této skutečnosti ÚP příslušný podle místa výkonu práce. Informace obsahuje údaje vedené v evidenci, kterou je zaměstnavatel povinen vést. Každou změnu těchto údajů je zaměstnavatel povinen nahlásit nejpozději do 10 kalendářních dnů ode dne, kdy změna nastala nebo kdy se o ní dověděl.
Při ukončení zaměstnání je zaměstnavatel povinen tuto skutečnost oznámit příslušnému ÚP nejpozději do 10 kalendářních dnů od skončení zaměstnání nebo vyslání (tuto povinnost zaměstnavatel nemá, skončilo-li zaměstnání nebo výkon práce na území ČR těchto osob dnem původně zaměstnavatelem oznámeným).
Forma podávání informační povinnosti
V rámci zlepšování služeb a modernizace úřadu bylo přistoupeno k plné digitalizaci infomační povinnosti zaměstnavatele při zaměstnávání zaměstnanců ze zahraničí podle § 87 zákona o zaměstnanosti. Od 1. července 2024 je plnění infomační povinnosti, tj. zasílání informačních karet a sdělení, možné výhradně jedním z těchto tří digitálních kanálů:
- Vyplněním webového formuláře
- Zasláním XML souboru (např. vytvořeného pomocí XML editoru MPSV) do datové schránky Úřadu práce ČR (2akmgv5)
- Přímou integrací Vašeho informačního systému s rozhraním MPSV
Bližší informace o způsobech plnění informační povinnosti, včetně odpovědí na nejčastější dotazy a kontaktů na linky podpory, naleznete na webu Digitalizace informačních karet (mpsv.cz).
Staré způsoby hlášení (papírové formuláře, on-line formuláře, hlášení emailem atd.) již od 1.7.2024 není v žádném případě možné využívat. Pokud na MPSV nebo Úřad práce ČR podáte informační kartu nebo sdělení jiným než výše uvedeným způsobem, Vaše informační povinnost nebude splněna.
Povinnost vést evidenci
Zaměstnavatel je povinen vést evidenci občanů EU/EHP a Švýcarska a jejich rodinných příslušníků a rodinných příslušníků občana ČR, které zaměstnává a uchovávat kopie dokladů. Bližší informace jsou dostupné v sekci Evidence cizinců, občanů EU/EHP, Švýcarska a jejich rodinných příslušníků a uchovávání dokladů.
Poslední aktualizace: 30. 6. 2024