Pracovní skupiny a komise MPSV
Na MPSV působí řada pracovních skupin či komisí napříč všemi sekcemi. Zabývají se rozličnými tématy a často vznikají podle aktuální potřeby. Na této stránce naleznete přehled jednotlivých pracovních skupin z gesce MPSV včetně základních informací o nich.
Sekce 2
DOTAČNÍ KOMISE PRO POSKYTOVÁNÍ NEINVESTIČNÍCH DOTACÍ ZE STÁTNÍHO ROZPOČTU V OBLASTI PODPORY RODINY
Dotační komise je odborným a poradním orgánem příslušného vrchního ředitele pro řízení sekce MPSV. Projednává a posuzuje žádosti o dotaci předložené žadateli v rámci dotačního řízení.
Složení komise
Předseda
- Ředitelka odboru 26 (předsedkyně)
- Zástupce odboru 27 (místopředsedkyně)
Členové
- Zástupce odboru 19
- Zástupce odboru 22
- Zástupce oddělení 233
- Zástupce oddělení 332
- Zástupce odboru 61
- Zástupce Stálé komise pro rodinu, rovné příležitosti PSP ČR
- Zástupce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
DOTAČNÍ KOMISE PRO POSKYTOVÁNÍ NEINVESTIČNÍCH DOTACÍ PODPORA VEŘEJNĚ ÚČELNÝCH AKTIVIT SENIORSKÝCH A PROSENIORSKÝCH ORGANIZACÍ S CELOSTÁTNÍ PŮSOBNOSTÍ
Dotační komise projednává a posuzuje žádosti o dotaci předložené žadateli v rámci dotačního řízení.
Složení komise
Předseda komise
- Ředitelka odboru 26
- Zástupce odboru 27 (místopředsedkyně)
Členové komise
-
Zástupce odboru 19
-
Zástupce odboru 22
-
Zástupce oddělení 216
-
Zástupce odboru 61
-
Zástupce Ministerstva pro místní rozvoj
-
Zástupce Sociální komise Svazu měst a obcí ČR
-
Zástupce Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí
DOTAČNÍ KOMISE PRO SOUTĚŽ OBEC PŘÁTELSKÁ RODINĚ A SENIORŮM
Dotační komise projednává a posuzuje žádosti o dotaci předložené žadateli v rámci dotačního řízení.
Složení komise
Předseda komise
-
Ředitelka odboru 26 (předsedkyně)
-
Zástupce oddělení 216 (místopředsedkyně)
Členové komise
- Zástupce oddělení 233
- Zástupce odboru 45
- Zástupce odboru 22
- Zástupce odboru 61
- Zástupce odboru 19
- Zástupce Stálé komise pro rodinu, rovné příležitosti PSP ČR
- Zástupce Rodinného svazu ČR
- Zástupce Sítě pro rodinu
- Zástupce Svazu měst a obcí ČR
- Zástupce Sdružení místních samospráv ČR
- Zástupce Rady vlády pro seniory a stárnutí populace
- Zástupce výzkumného týmu „Rodina“ Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí
DOTAČNÍ KOMISE PRO POSKYTOVÁNÍ NEINVESTIČNÍCH DOTACÍ ZE STÁTNÍHO ROZPOČTU V OBLASTI SOCIÁLNÍCH SLUŽEB, SOCIÁLNÍ PRÁCE
Dotační komise je odborným a poradním orgánem příslušného vrchního ředitele pro řízení sekce MPSV.
Projednává a posuzuje žádosti o dotace, v souladu se zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a platnými pravidly pro poskytování dotací, nebo v souladu se Zásadami vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu ČR nestátním neziskovým organizacím ústředními orgány státní správy a dalších příslušných předpisů.
Složení komise
Předseda komise
-
Ředitelka odboru 26 (předsedkyně)
-
Zástupce oddělení 22 (místopředseda)
Členové komise
- Zástupce odboru 26
- Zástupce odboru 45
- Zástupce odboru 51
- Zástupce odboru 62
- Zástupce odboru 87
- Zástupce odboru 19
- Zástupce Ministerstva zdravotnictví
- Zástupce Rady vlády pro koordinace protidrogové politiky
- Zástupce Komise Rady Asociace krajů ČR prosociální záležitosti
- Zástupce Sociální komise Svazu měst a obcí ČR
- Zástupce Unie zaměstnavatelských svazů
- Zástupce Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče ČR
PORADNÍ SBOR PRO SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANU DĚTÍ
Poradní sbor zejména zaujímá stanoviska ke strategiím, koncepcím, akčním plánům, politikám a návrhům právních předpisů v oblasti ochrany práv dětí, sociálně-právní ochrany dětí, náhradní rodinné péče, transformace systému péče o ohrožené děti a služeb pro ohrožené děti a jejich rodiny, dále dává ministerstvu doporučení a podněty k přijetí konkrétních opatření v oblastech uvedených v písmenu. Zaujímá stanoviska a dává ministerstvu doporučení k plnění závazků České republiky vyplývajících z mezinárodních smluv a právních předpisů Evropské unie a v oblasti mezinárodněprávní ochrany dětí a zaujímá stanoviska k žádostem územních samosprávných celků o poskytnutí dotace ministerstva k zajištění výkonu přenesené působnosti na úseku sociálně-právní ochrany dětí.
Složení komise
Předseda komise
-
Vrchní ředitelka sekce 2
-
Ředitelka odboru 27 (místopředsedkyně)
Členové komise
- Zástupce oddělení 233
- Zástupce odboru 22
- Zástupce odboru 62
- Zástupce Úřadu pro mezinárodně právní ochranu dětí
PRACOVNÍ SKUPINA PRIMÁRNÍ PREVENCE
Cílem Pracovní skupiny k primární prevenci na podporu rodin je zhodnotit současný stav podpory rodin v oblasti služeb primární prevence zaměřené na služby péče o rodinu a doporučit opatření, která pomohou zlepšit postavení služeb zaměřených na primární prevenci. Pracovní skupina se zabývá vymezením primární prevence v rodinné politice a systémovým uchopením primární prevence v rámci Strategie rodinné politiky 2024–2030. Pracovní skupina navrhuje opatření k cílené, účinné a dlouhodobě udržitelné podpoře služeb primární prevence s respektem k rozličné hodnotové orientaci rodin, v souladu s politikou rovných příležitostí a principy finanční udržitelnosti. Zvláštní důraz je kladen na podporu rodiny s dětmi a rodiny pečující o osoby se zdravotním postižením.
Složení skupiny
Pracovní skupina se obecně skládá ze zástupců MPSV, dalších relevantních rezortů, neziskového sektoru, výzkumných organizací a dalších relevantních subjektů.
Předsedkyní skupiny je vrchní ředitelka sekce rodinné politiky a sociálních služeb, místopředsedkyní je ředitelka odboru rodinné politiky, ochrany dětí a sociálního začleňování, tajemnicí skupiny je referentka (ministerský rada) z oddělení koncepce rodinné politiky a služeb péče o děti. Dále jsou ve skupině zástupci ostatních resortů (MŠMT, MSP) a dále zástupci z: RILSA, Síť pro rodinu, Národní centrum pro rodinu, Unie center pro rodinu a komunitu, Locika, Nadace Sirius, Kolping, Vigvam, programu Vzdělávání dětí a mladých lidí, Česká asociace streetwork, centrum sociálních služeb, YMCA, Centrum pro rodinu a péči, Pražské centrum primární prevence, NZDM, Ulita.
PRACOVNÍ SKUPINA PRO GENDEROVOU ROVNOST
Cílem Pracovní skupiny pro genderovou rovnost je navrhovat, doporučovat a připravovat podněty směřující k prosazování rovných příležitostí pro ženy a muže v rezortu MPSV v souladu s programovým dokumentem vlády ČR „Priority a postupy vlády při prosazování rovnosti žen a mužů“ a v souladu s „Vládní strategií pro rovnost žen a mužů na léta 2021–2030“ a s navazujícími strategiemi na následná programová období. Pracovní skupina aktivně spolupracuje při plnění úkolů, které MPSV ukládá Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021–2030. Pracovní skupina je obeznámena s činností Rady vlády pro rovnost žen a mužů a je informována o přijatých usneseních a doporučeních. Pracovní skupina doporučuje odboru rodinné politiky, ochrany dětí a sociálního začleňování na základě získaných poznatků aktualizaci opatření v oblasti prosazování rovných příležitostí žen a mužů.
Složení skupiny
Pracovní skupina je složena ze zástupců všech sekcí MPSV, dále ze stálých hostů ze strany ČSSZ, VÚBP, RILSA, SÚIP, ÚMPOD.
Předsedkyní je ředitelka odboru rodinné politiky, ochrany dětí a sociálního začleňování, místopředsedkyní je vedoucí oddělení projektů rovnosti žen a mužů., tajemnicí skupiny referentka (ministerský rada) z oddělení koncepce rodinné politiky a služeb péče o děti.
PRACOVNÍ SKUPINA PRO SENIORY A OTÁZKY STÁRNUTÍ JE PRACOVNÍ SKUPINOU RADY VLÁDY PRO SENIORY A STÁRNUTÍ POPULACE, STÁLÉHO PORADNÍHO ORGÁNU VLÁDY PRO OTÁZKY TÝKAJÍCÍ SE SENIORŮ A STÁRNUTÍ POPULACE
Skupina je východiskem pro vznik Kontaktních míst pro stárnutí na dotčených resortech. Pracovní skupina, resp. Kontaktní místa by dle zkušeností ze zahraničí měla usnadnit meziodvětvovou koordinaci. Diskutovanými tématy v rámci Pracovní skupiny jsou podpora rozvoje politik a přijatých opatření v rámci organizací zřizovaných resorty; podpora tvorby koncepčních materiálů a identifikace výzev a potřeb pro holistickou/ interdisciplinární přípravu na stárnutí; definice výzkumných potřeb; podpora osvětové činnosti v oblasti stárnutí společnosti.
Složení skupiny
Úřad vlády ČR, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo financí, Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo vnitra, Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvo spravedlnosti, Ministerstvo zahraničních věcí, Ministerstvo dopravy, Ministerstvo kultury, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo obrany, Ministerstvo zemědělství, Ministerstvo životního prostředí, Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR, Senát PČR, Český statistický úřad, Asociace krajů ČR, Svaz měst a obcí ČR, Asociace poskytovatelů sociálních služeb, Česká alzheimerovská společnost, o.p.s., Život 90, Charita ČR, Rada seniorů ČR, Senioři ČR, Českomoravská konfederace odborových svazů, Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR.
KOMISE PRO SOCIÁLNÍ ZAČLEŇOVÁNÍ
Komise je stálým poradním a koordinačním orgánem ministra práce a sociálních věcí v oblasti sociální politiky se zaměřením na boj proti chudobě a sociálnímu vyloučení. Provádí pravidelné sledování plnění a vyhodnocování účinnosti opatření Strategie sociálního začleňování 2021–2030 a jejích akčních plánů.
Komise je zřízena na základě usnesení vlády České republiky č. 476 ze dne 19. května 2003 a v souvislosti s usnesením vlády České republiky č. 511 ze dne 15. června 2022. Aktuální Statut Komise je součástí Příkazu ministra č. 5/2024.
Posláním Komise je především spolupráce při zajišťování implementace politiky ČR a Evropské unie v oblasti sociálního začleňování přípravou strategických dokumentů ČR v uvedené oblasti a v rámci komunitární otevřené metody koordinace monitorovat a analyzovat naplňování cílů těchto strategických dokumentů.
Komise zejména:
- usiluje o přijetí takových opatření, aby bylo zajištěno převzetí spoluzodpovědnosti všech zastoupených orgánů veřejné správy a nestátních institucí a organizací za spolupráci při provádění politiky boje proti chudobě a sociálnímu vyloučení v ČR,
- usiluje o aktivní zapojení všech příslušných institucí a aktérů,
- usiluje o zajištění integrace konceptu sociálního začleňování do resortních politik jednotlivých ministerstev,
- podílí se na řízení a koordinaci přípravy a zpracování koncepcí, strategií a plánů v oblasti sociálního začleňování a boje proti chudobě a sociálnímu vyloučení, které formulují hlavní směry a způsoby realizace inkluzivních procesů na území ČR, a vyhodnocuje jejich naplňování,
- spoluiniciuje aktivity na podporu implementace národního konceptu sociálního začleňování do příslušných strategií samosprávných celků,
- spolupracuje na monitorování stavu a výstupů projednávání příslušných agend v rámci pracovních orgánů Rady EU, zejména Výboru pro sociální ochranu,
- podílí se na přípravách a implementaci aktivit, které se v ČR uskuteční v rámci tematických roků vyhlášených EU, bude-li jejich zaměření souviset s posláním Komise.
Složení komise
V současné podobě má Komise 32 členů a jsou v ní zastoupeny všechny subjekty významné z hlediska ochrany zájmů osob vystavených chudobě a sociálnímu vyloučení, ať už zástupci státní správy, samosprávy, neziskového sektoru nebo akademické obce (seznam všech institucí zastoupených v Komisi je součástí Statutu Komise pro sociální začleňování).
Předsedou Komise je vrchní ředitel sekce, v jejíž působnosti je na Ministerstvu práce a sociálních věcí agenda sociálního začleňování. Prvním místopředsedou Komise je ředitel věcně příslušného odboru a druhým místopředsedou vedoucí věcně příslušného oddělení.
AKREDITAČNÍ KOMISE PRO VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI SOCIÁLNÍ PRÁCE A SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
Ministerstvo práce a sociálních věcí jako věcně příslušný orgán rozhoduje podle § 117a zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) o akreditaci vzdělávacích programů:
- kvalifikační kurz, který slouží pro získání odborné způsobilosti pracovníka v sociálních službách (§ 116 odst. 5 zákona),
- vzdělávací programy pro účely dalšího vzdělávání sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách, vzdělávání vedoucích pracovníků a pro účely odborné podpory fyzických osob, které poskytují pomoc příjemci příspěvku na péči, podle § 111 a § 116 odst. 9 zákona.
Podle § 117b zákona ministerstvo zřizuje jako svůj poradní orgán akreditační komisi k posouzení žádosti o udělení akreditace a k posouzení návrhu na odejmutí akreditace.
Složení akreditační komise, způsob jednání, vnitřní organizaci a důvody pro odvolání jejího člena stanovuje PM č.18/2023, kterým se upravuje „Statut a jednací řád akreditační komise MPSV pro vzdělávání v oblasti sociální práce a sociálních služeb“.
Akreditační komise je rozdělena na 2 skupiny:
a) členy komise s hodnotícím právem, která zpracovává odborné hodnocení žádostí o akreditaci a žádostí o změnu akreditace (externí odborníci)
b) členy komise s hlasovacím právem, která na základě výsledků hodnocení projednává žádosti na jednání komise.
Složení komise
Předseda
- Ředitelka odboru 26
- Vedoucí oddělení 262 (místopředsedkyně)
Členové
- Zástupce odboru rodinné politiky, ochrany dětí a sociálního začleňování
- Zástupce odboru odvolacích a správních činností v oblastech zaměstnanosti
- Zástupce Ministerstva zdravotnictví
- Zástupce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
- Zástupce Ministerstva vnitra
- Zástupci profesních organizací sociálních pracovníků
- Zástupce Asociace vzdělavatelů v sociální práci
- Zástupce Asociace krajů ČR
Sekce 4
MEZIRESORTNÍ ORGÁN PRO POTÍRÁNÍ NELEGÁLNÍHO ZAMĚSTNÁVÁNÍ
Posláním MOPNZ je koordinovat činnost příslušných institucí, navrhovat legislativní změny přispívající k řešení nelegálního zaměstnávání a vytvářet koncepci řešení tohoto problému. MOPNZ dále doporučuje směry kontrolní a preventivní činnosti a získává informace z oblasti výzkumu migrace, z oblasti ekonomiky, a to se zaměřením zejména na oblast „šedé“ ekonomiky.
ČLENOVÉ INSTITUCE
- Bezpečnostní informační služba
- Česká správa sociálního zabezpečení
- Českomoravská konfederace odborových svazů
- Český statistický úřad
- Generální finanční ředitelství
- Generální ředitelství cel
- Hospodářská komora České republiky
- Ministerstvo financí
- Ministerstvo pro místní rozvoj
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Ministerstvo průmyslu a obchodu
- Ministerstvo vnitra
- Ministerstvo zahraničních věcí
- Policie České republiky
- Právnická fakulta Univerzity Karlovy v Praze
- Státní úřad inspekce práce
- Svaz průmyslu a dopravy České republiky
- Úřad práce České republiky
- Úřad vlády České republiky
- Výzkumný ústav práce a sociálních věcí
PRACOVNÍ SKUPINA MOPNZ K PROBLEMATICE ZAMĚSTNÁVÁNÍ CIZINCŮ
Pracovní skupiny MOPNZ připravují podklady pro zasedání MOPNZ. Podle svého odborného zaměření zpracovávají úkoly zadané předsedou MOPNZ a projednávají záležitosti spojené s jejich působností. Výstupy stálých pracovních skupin MOPNZ se prostřednictvím tajemníka MOPNZ prezentují na zasedání MOPNZ.
PRACOVNÍ SKUPINA MOPNZ K PROBLEMATICE NELEGÁLNÍ PRÁCE
Pracovní skupiny MOPNZ připravují podklady pro zasedání MOPNZ. Podle svého odborného zaměření zpracovávají úkoly zadané předsedou MOPNZ a projednávají záležitosti spojené s jejich působností. Výstupy stálých pracovních skupin MOPNZ se prostřednictvím tajemníka MOPNZ prezentují na zasedání MOPNZ.
PRACOVNÍ SKUPINA MOPNZ K PROBLEMATICE AGENTURNÍHO ZAMĚSTNÁVÁNÍ A ZASTŘENÉHO ZPROSTŘEDKOVÁNÍ ZAMĚSTNÁNÍ
Pracovní skupiny MOPNZ připravují podklady pro zasedání MOPNZ. Podle svého odborného zaměření zpracovávají úkoly zadané předsedou MOPNZ a projednávají záležitosti spojené s jejich působností. Výstupy stálých pracovních skupin MOPNZ se prostřednictvím tajemníka MOPNZ prezentují na zasedání MOPNZ.
RADA VLÁDY PRO BEZPEČNOST A OCHRANU ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Rada ve své činnosti připravuje a schvaluje návrhy a doporučení k provádění a pravidelnému hodnocení plnění Národní politiky bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci, jejímž cílem je předcházet poškození zdraví z práce vzniklých v důsledku pracovních úrazů a nemocí z povolání anebo poškození vzniklá v souvislosti s prací nebo během ní.
Rada zejména:
- projednává a doporučuje vládě základní koncepční směry postupu vlády při prosazování větší míry koordinace činnosti a spolupráce všech orgánů veřejné správy a dalších institucí v oblasti BOZP.
- projednává a doporučuje změny a doplňky návrhů materiálů připravených k projednání v příslušných orgánech Evropské unie a ostatních mezinárodních institucích, týkající se oblasti BOZP.
Rada na základě výsledků kontrolní činnosti orgánů inspekce práce a odborových orgánů v oblasti BOZP a sběru dat o pracovních úrazech a nemocích z povolání dále zejména:
- projednává a doporučuje změny resortních koncepcí v oblasti BOZP,
- projednává a doporučuje priority ve výzkumu pro projekty resortů na podporu důslednějšího dodržování právních předpisů v oblasti BOZP za účelem zajištění vyšší úrovně v této oblasti, zejména se zaměřením na malé a střední podniky,
- identifikuje aktuální problémy v oblasti BOZP, projednává a doporučuje vhodná opatření v zaměření plánů prevence rizik a sleduje jejich plnění,
- hodnotí účinnost přijímaných preventivních opatření v oblasti prevence rizik při práci a doporučuje jejich změny a doplňky.
Složení Rady
- Rada má 28 členů, kterými jsou předseda Rady, místopředsedové a další níže uvedení členové.
- Předsedou Rady je ministr práce a sociálních věcí. Předseda Rady má právo vyžadovat součinnost všech orgánů veřejné správy a dalších institucí ve věcech, týkajících se problematiky BOZP.
- Rada má celkem tři místopředsedy, přičemž 1. místopředsedou je zpravidla vrchní ředitel ministra práce a sociálních věcí. Další dva místopředsedy navrhují zástupci zaměstnanců a zaměstnavatelů, kteří jsou členy Rady.
- Členy Rady jsou
- vrchní ředitel ministra práce a sociálních věcí,
- vrchní ředitel ministra zdravotnictví,
- vrchní ředitel ministra vnitra,
- vrchní ředitel ministra školství, mládeže a tělovýchovy,
- vrchní ředitel ministra obrany,
- vrchní ředitel ministra průmyslu a obchodu,
- vrchní ředitel ministra pro místní rozvoj,
- vrchní ředitel ministra životního prostředí,
- vrchní ředitel ministra dopravy,
- generální inspektor Státního úřadu inspekce práce,
- předseda Českého báňského úřadu,
- předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost,
- předseda Českého statistického úřadu,
- pět zástupců zaměstnanců,
- pět zástupců zaměstnavatelů,
- čtyři nezávislí odborníci v oblasti BOZP.
STÁLÝ VÝBOR RV BOZP PRO TECHNICKOU BEZPEČNOST
- Stálý výbor, se zaměřením na bezpečnost práce technických zařízení a na chemickou bezpečnost, prevenci a řešení havárií na pracovištích a právní úpravu získávání odborných kvalifikací, připravuje podklady, návrhy, doporučení a další dokumenty dle určení Rady k realizaci všech činností Rady popsaných v článku 2 Statutu Rady.
- Stálý výbor z hlediska své působnosti zejména:
- projednává a doporučuje Radě základní koncepční směry postupu orgánů státní správy v oblasti legislativy a jejich zaměření při prosazování právních předpisů v oblasti technické bezpečnosti, a to zejména:
- plány legislativních prací jednotlivých orgánů státní správy se zaměřením na oblast BOZP,
- problémy v prosazování a vynucování právních předpisů v oblasti BOZP ze strany orgánů státní správy a odborových organizací,
- zaměření kontrolních a dozorových orgánů v oblasti BOZP na příslušný kalendářní rok;
- projednává a hodnotí efektivitu opatření uvedených v základních dokumentech státu v oblasti BOZP – v Národní politice a Národním akčním programu BOZP podle předem dohodnutých gescí;
- stanovuje priority pro řešení problémů v oblasti právních předpisů týkající se jejich tvorby, vzájemné koordinace, prosazování a vynucování;
- identifikuje aktuální problémy při uplatňování právních předpisů v praxi a navrhuje Radě jejich řešení;
- projednává a vyjadřuje se, popř. se podílí na tvorbě návrhů právních předpisů v oblasti technické bezpečnosti, na jejich prosazování a vynucování, a předkládá je prostřednictvím předsedy k projednání v Radě;
- spolupracuje s příslušnými orgány státní správy a podílí se na přípravě tvorby návrhů právních předpisů.
- projednává a doporučuje Radě základní koncepční směry postupu orgánů státní správy v oblasti legislativy a jejich zaměření při prosazování právních předpisů v oblasti technické bezpečnosti, a to zejména:
STÁLÝ VÝBOR RV BOZP PRO LEGISLATIVU
- Stálý výbor se zaměřením na oblast koordinace tvorby právních předpisů a jejich prosazování a vynucování připravuje podklady, návrhy, doporučení a další dokumenty dle určení Rady k realizaci všech činností Rady popsaných v článku 2 Statutu Rady.
- Stálý výbor na základě pověření Rady předkládá a projednává svá stanoviska a doporučení i s ostatními orgány a institucemi Radou určenými.
- Stálý výbor z hlediska své působnosti zejména:
- projednává a doporučuje Radě základní koncepční směry postupu orgánů státní správy v oblasti legislativy a jejich zaměření při prosazování právních předpisů v praxi, a to zejména:
- plány legislativních prací jednotlivých orgánů státní správy se zaměřením na oblast BOZP,
- problémy v prosazování a vynucování právních předpisů v oblasti BOZP ze strany orgánů státní správy a odborových organizací,
- zprávy o činnosti kontrolních a dozorových orgánů působících v oblasti BOZP za příslušné období,
- zaměření kontrolních a dozorových orgánů v oblasti BOZP na příslušný kalendářní rok;
- projednává a hodnotí efektivitu opatření uvedených v základních dokumentech státu v oblasti BOZP – v Národní politice a Národním akčním programu BOZP podle předem dohodnutých gescí;
- identifikuje aktuální problémy při uplatňování právních předpisů v praxi a navrhuje Radě jejich řešení;
- projednává a vyjadřuje se, popř. se podílí na tvorbě návrhů materiálů v oblasti prosazování a vynucování právních předpisů a předkládá je prostřednictvím předsedy k projednání v Radě.
STÁLÝ VÝBOR RV BOZP PRO VZDĚLÁVÁNÍ A VÝZKUM
- Stálý výbor se zaměřením na oblast vzdělávání a výzkumu v oblasti BOZP připravuje podklady, návrhy, doporučení a další dokumenty dle určení Rady k realizaci všech činností Rady popsaných v článku 2 Statutu Rady.
- Stálý výbor na základě pověření Rady předkládá a projednává svá stanoviska a doporučení i s ostatními orgány a institucemi Radou určenými.
- Stálý výbor z hlediska své působnosti zejména:
- projednává a doporučuje Radě základní koncepční směry týkající se vzdělávání a výzkumu v oblasti BOZP, a to zejména návrhy na:
- opatření pro začlenění BOZP do výchovných a vzdělávacích programů, a to jak do výuky dětí, žáků a studentů na školách a ve školských zařízeních, tak zaměstnanců, podnikatelů a osob samostatně výdělečně činných, včetně specialistů pro BOZP a poskytovatelů pracovně lékařských služeb,
- zabezpečení výzkumu a vývoje v oblasti BOZP v souladu se změnami na trhu práce, výskytem existujících, nových a potencionálních rizik, s ergonomickými principy, novými technologiemi, demografickým vývojem a s aplikací výsledků do praxe,
- podporu osvětové a informační činnosti pro malé a střední podniky a osoby samostatně výdělečně činné;
- projednává a hodnotí efektivitu opatření uvedených v základních dokumentech státu v oblasti BOZP – v Národní politice a Národním akčním programu BOZP podle předem dohodnutých gescí;
- stanovuje priority pro řešení problémů v oblasti právních předpisů týkajících se témat uvedených v bodě a);
- identifikuje aktuální problémy a navrhuje Radě jejich řešení.
STÁLÝ VÝBOR RV BOZP PRO SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ PROBLEMATIKU
- Stálý výbor se zaměřením na oblast koordinace tvorby právních předpisů a jejich prosazování a vynucování připravuje podklady, návrhy, doporučení a další dokumenty dle určení Rady k realizaci všech činností Rady popsaných v článku 2 Statutu Rady.
- Stálý výbor na základě pověření Rady předkládá a projednává svá stanoviska a doporučení i s ostatními orgány a institucemi Radou určenými.
- Stálý výbor z hlediska své působnosti zejména:
- projednává a doporučuje Radě základní koncepční směry postupu a připravuje návrhy systémových řešení v oblasti:
- prevence rizik pracovních úrazů, nemocí z povolání a jiných poškození zdraví z práce,
- pracovně lékařských služeb a řešení důsledků poškození zdraví z práce,
- bezpečnosti a ochrany zdraví specifických skupin v souladu s cíli Národní politiky BOZP,
- rehabilitace a zpětného začleňování osob po pracovním úrazu a nemoci z povolání do pracovního života a společnosti;
- projednává a hodnotí efektivitu opatření uvedených v základních dokumentech státu v oblasti BOZP – v Národní politice a Národním akčním programu BOZP v rámci své působnosti;
- na základě stavu vývoje pracovní úrazovosti a nemocí z povolání navrhuje priority
pro řešení problémů v oblasti náplně svojí činnosti; - na základě poznatků z praxe identifikuje aktuální problémy v oblasti prevence a rehabilitace a navrhuje Radě jejich řešení;
- projednává a vyjadřuje se, popř. se podílí po věcné stránce na tvorbě návrhů právních předpisů a dalších materiálů v oblasti své působnosti a předkládá svá odborná stanoviska prostřednictvím předsedy k projednání v Radě.
- projednává a doporučuje Radě základní koncepční směry postupu a připravuje návrhy systémových řešení v oblasti:
KOMISE PRO PODPORU VÝZKUMU A VÝVOJE MPSV
Komise pro podporu výzkumu a vývoje MPSV (dále jen „Komise VaV“) je řídicím orgánem podpory resortního VaVaI zřízená za účelem efektivnější spolupráce resortních výzkumných institucí s odbornými útvary MPSV a širší implementací výsledků resortního výzkumu do praxe.
Komise VaV je složena ze zástupců odborných útvarů MPSV na úrovni náměstka pro řízení sekce či jeho zástupce, zástupce Odboru kabinetu ministra, statutárních zástupců resortem zřízených výzkumných institucí a vedoucího oddělení pro podporu výzkumu a vývoje.
Komise VaV spolupracuje s Vědeckou radou na definici priorit resortního výzkumu a vývoje, předkládá k posouzení aktuální otázky resortního VaVaI a projednává její doporučení.
Komise VaV zejména:
- projednává misi, vize, cíle a aktivity resortní politiky VaVaI a zajišťuje propojení věcných agend MPSV s oblastí VaVaI,
- definuje výzkumné oblasti MPSV, zajišťuje mezisekční spolupráci a koordinaci,
- posuzuje a schvaluje návrhy výzkumných a nevýzkumných potřeb, schvaluje Plán řešení výzkumných a nevýzkumných potřeb MPSV,
- zajišťuje hodnocení věcné způsobilosti výsledků výzkumu, kontrolu jejich implementace a praktických dopadů,
- posuzuje výsledky oponentských řízení výzkumných aktivit realizovaných z prostředků veřejné podpory, a to především z hlediska účelnosti, hospodárnosti a efektivity,
- vydává stanoviska k hodnocení resortem zřízených výzkumných institucí, návrhu státního rozpočtu na VaV, návrhu na poskytnutí institucionální podpory na rozvoj resortem zřízených výzkumných institucí apod.,
- vyjadřuje se k obsazení a činnosti dozorčích rad resortem zřízených výzkumných institucí.
ODBORNÁ KOMISE MPSV PRO HODNOCENÍ RESORTEM ZŘÍZENÝCH VÝZKUMNÝCH ORGANIZACÍ
Odborná komise Ministerstva práce a sociálních věcí pro hodnocení resortem zřízených výzkumných organizací (dále jen „Hodnotící komise MPSV“) je poradním orgánem ministra práce a sociálních věcí ustaveným za účelem hodnocení resortních výzkumných organizací (dále jen „VO“).
Hodnoticí komise MPSV spolupracuje s Komisí pro podporu výzkumu a vývoje MPSV a seznamuje je s výsledky hodnocení VO.
Hodnoticí komise MPSV je kolektivním orgánem složeným z externích členů, kteří splňují odborné předpoklady, jsou uznávanými autoritami v socioekonomické oblasti, v oblastech řízení veřejnoprávních korporací, ekonomiky a financování vědy a výzkumu, případně z oblasti poskytování veřejné podpory.
Hodnoticí komise MPSV:
- Provádí vstupní hodnocení VO, a to zhodnocením Dlouhodobé koncepce rozvoje výzkumné organizace na příslušné období (dále jen „DKRVO“), za jejíž zpracování a předložení zodpovídá příslušná VO.
- Provádí průběžná hodnocení VO, a to zhodnocením průběžných zpráv o plnění DKRVO a plnění implementačních plánů zpracovaných VO na základě doporučení vzešlých z předcházejícího hodnocení.
- Provádí závěrečné hodnocení VO na základě závěrečné zprávy o plnění DKRVO na léta 2023–2027, průběžných zpráv o plnění DKRVO, plnění implementačních plánů a dalších materiálů, za jejichž zpracování a předložení zodpovídá příslušná VO.
Složení komise
Členy komise jsou akademičtí pracovníci z Masarykovy univerzity, Vysoké školy ekonomické v Praze, Žilinské univerzity, Univerzity Karlovy v Praze, Technické univerzity Ostrava a České zemědělské univerzity v Praze.
INTERNÍ PRACOVNÍ SKUPINA K INTEGRACI CIZINCŮ
Předsedou pracovní skupiny je resortní koordinátor integrace cizinců – vrchní ředitelka sekce zaměstnanosti, zástupcem předsedy je vedoucí oddělení zahraniční zaměstnanosti (451). Členy a členské instituce jmenuje předseda pracovní skupiny.
Cílem pracovní skupiny je efektivní koordinace agendy integrace cizinců, tj. koncepční přístup k agendě integrace cizinců, vzájemná informovanost, zvýšení akceschopnosti a v neposlední řadě zdůraznění významu zajišťování začleňování cizinců do české společnosti.
VÝBOR PRO REKVALIFIKACE A DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
- Cílem Výboru pro rekvalifikace a další vzdělávání (dále jen „Výbor“) je koordinace aktivit v rámci rekvalifikací a dalšího vzdělávání z hlediska jejich systémového nastavení s cílem vytvoření transparentního a stabilního prostředí v oblasti dalšího vzdělávání.
- Výbor má za úkol zhodnotit současný stav podpory v oblasti rekvalifikací a dalšího vzdělávání a na základě toho doporučit opatření legislativní či nelegislativní povahy, která by vedla k systémovému rozvoji oblasti rekvalifikací a dalšího vzdělávání, vytvoření efektivního legislativního prostředí a nastavení procesů standardizace v této oblasti.
- Podněty a výstupy Výboru jsou určeny především pro vedení Sekce zaměstnanosti Ministerstva práce a sociálních věcí a pro další zainteresované resorty a instituce k jejich implementaci do příslušné legislativy nebo do nelegislativních materiálů vztahujících se k této oblasti.
- Výbor bude navrhovat zejména řešení k zajištění zvýšení kvality a atraktivity poskytovaného vzdělávání, podpory otevřenosti vzdělávacích cest a zajištění prostupnosti počátečního a dalšího vzdělávání, vytvoření společných vzdělávacích center s využitím kapacit škol, návrhům vícezdrojového financování, možnostem zapracování nároku na vzdělávání a dovolené na vzdělávání do kolektivních smluv či identifikace bariér rozvoje dalšího vzdělávání a návrhům na jejich eliminaci. V neposlední řadě je cílem Výboru definovat potřeby trhu práce a jejich promítnutí do systému dalšího vzdělávání, včetně vymezení aktuálně skloňovaných digitálních dovedností.
Členové výboru
- zástupce Ministerstva práce a sociálních věcí, který je předsedou Výboru, a kterým je náměstek pro řízení Sekce zaměstnanosti,
- zástupce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, který je místopředsedou Výboru,
- zástupce Ministerstva průmyslu a obchodu,
- zástupci zaměstnavatelů:
- Svaz průmyslu a dopravy ČR,
- Hospodářská komora ČR,
- Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR,
- zástupci odborových organizací:
- Českomoravská konfederace odborových svazů,
- Asociace samostatných odborů ČR,
- hosté a experti, kteří se účastní jednání Výboru na pozvání předsedy Výboru.
PRACOVNÍ SKUPINA K PODPOŘE ZAMĚSTNÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM NA CHRÁNĚNÉM TRHU PRÁCE
Charakteristika
Pracovní skupina mapuje a vyhodnocuje stav podpory zaměstnávání osob se zdravotním postižením na chráněném trhu práce a doporučuje opatření legislativní či nelegislativní povahy
Členové
- Asociace zaměstnavatelů zdravotně postižených
- Komora zaměstnavatelů zdravotně postižených
- Svaz českých a moravských výrobních družstev
- Vládní výbor pro zdravotně postižené občany
- Národní rada osob se zdravotním postižením
- Deklarace odpovědného podnikání
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Úřad práce ČR
Sekce 5
PRACOVNÍ TÝM RHSD ČR PRO PRACOVNĚPRÁVNÍ VZTAHY, KOLEKTIVNÍ VYJEDNÁVÁNÍ A ZAMĚSTNANOST
Pracovní tým RHSD ČR pro pracovněprávní vztahy, kolektivní vyjednávání a zaměstnanost (dále jen „pracovní tým“) řeší na odborné úrovni témata spojená zejména se sociálním dialogem a otázkami týkajícími se pracovněprávních vztahů, kolektivního vyjednávání a zaměstnanosti.
Pracovní tým je svoláván jeho vedoucím. O termínu a obsahu jednání informuje Sekretariát RHSD. Vedoucí pracovního týmu vypracovává záznam z jednání pracovního týmu a zasílá účastníkům jednání.
Činnosti:
- Předjednání a posouzení předkládaného materiálu v rámci RHSD ČR
- Zabezpečení a příprava odborného stanoviska pro orgány RHSD ČR
- Spolupráce na tvorbě předpisů
- Vyslovení souhlasu se závěrem z jednání
Složení pracovní skupiny:
Pracovní tým je tvořen vedoucí/m pracovního týmu, kterým je vrchní ředitel/ka sekce legislativy MPSV, zástupci z delegace vlády, zástupci delegace odborů, delegace zaměstnavatelů, zástupcem Sekretariátu RHSD ČR.
POLITICKO-ODBORNÁ PRACOVNÍ SKUPINA K ODMĚŇOVÁNÍ VE VEŘEJNÉ SFÉŘE
Účelem politicko-odborné pracovní skupiny k odměňování ve veřejné sféře (dále jen „pracovní skupina“) je identifikovat problémy odměňování zaměstnanců ve veřejných službách a správě a státních zaměstnanců a formulovat návrhy na jejich řešení. Pracovní skupina umožňuje Ministerstvu práce a sociálních věcí moderovat postoje subjektů, které mají o podobě odměňování platem a jejich prioritách rozdílné představy a jedná se o jednu z mála platforem, kde mohou dotčené subjekty své preference konfrontovat přímo. Ministerstvo práce a sociálních věcí také představuje své středně – a dlouhodobé koncepční záměry změn platového systému.
Pracovní skupina se zpravidla schází v okamžiku, kdy vznikne alespoň dílčí politická shoda na potřebě změnit stávající úpravu odměňování platem.
Činnosti:
- Informování Ministerstva práce a sociálních věcí jako ústředního správního úřadu pro oblast odměňování o aktuálních problémech při odměňování zaměstnanců a státních zaměstnanců platem.
- Předkládání námětů na možnosti řešení, které mohou být bezprostředně předmětem diskuse s ostatními zainteresovanými subjekty.
- Informace o postojích jednotlivých koaličních stran k problematice odměňování.
Složení pracovní skupiny:
Pracovní skupina je složena ze zástupců orgánů státní správy, samosprávy, zástupců stran vládní koalice a zástupců zaměstnanců ve veřejných službách a správě a státních zaměstnanců.
KOMISE PRO POSUZOVÁNÍ UCHAZEČŮ O ČINNOST ZPROSTŘEDKOVATELE A JEJICH ZÁPISU DO SEZNAMU ZPROSTŘEDKOVATELŮ A PRO PROVĚŘOVÁNÍ ZNALOSTÍ UCHAZEČŮ O ČINNOST ROZHODCE A JEJICH ZÁPISU DO SEZNAMU ROZHODCŮ
Komise je poradním orgánem ministra k zajištění výběru fyzických a právnických osob ke zprostředkovatelské činnosti (k ověření osobních vlastností, které dávají předpoklady pro řádné a nestranné vykonávání činnosti zprostředkovatele) a ověření odborných znalostí fyzických osob, zejména z pracovněprávní, mzdové a sociální oblasti, pro činnost rozhodce a pro jejich zápis do seznamu zprostředkovatelů a rozhodců vedeného MPSV.
Činnosti:
- Podrobnosti přípravy a jednání komise stanoví statut a jednací řád.
- Komise se schází v závislostí na aktuální potřebě podle předem stanoveného programu za účelem projednání žádostí fyzických a právnických osob o zápis/prodloužení zápisu do seznamu (případně o vyškrtnutí ze seznamu). Jednání komise probíhá většinou 2 až 3krát ročně.
- Komise o zápisu do seznamu nerozhoduje. Na návrh komise o zápisu do seznamu rozhoduje ministr.
Složení komise:
Komise má pět řádných členů a tři náhradníky. Tři řádní členové a jeden náhradník jsou zástupci ministerstva, jeden člen a jeden náhradník jsou zástupci zaměstnavatelů a jeden člen a jeden náhradník jsou zástupci odborů. Funkci předsedy, místopředsedy a tajemníka vykonávají zástupci MPSV. Členy komise jmenuje a odvolává ministr. Tajemníka komise, jenž nemá hlasovací právo, jmenuje a odvolává předseda komise.
Předsedou komise je vedoucí oddělení kolektivního vyjednávání MPSV. Místopředsedou vrchní ministerský rada v oddělení pracovněprávním. Tajemníkem je ministerský rada v oddělení kolektivního vyjednávání.
Funkci sekretariátu (administrativní a organizační zajištění) komise plní oddělení kolektivního vyjednávání.
CELOSTÁTNÍ KOMISE PRO HODNOCENÍ PRACÍ A TVORBU KATALOGŮ PRACÍ
Celostátní komise pro hodnocení prací a tvorbu katalogů prací (dále jen „komise) je poradním orgánem ministra práce a sociálních věcí. Komise je stálým pracovním uskupením zástupců orgánů státní správy, samosprávy, příp. dalších organizací veřejných služeb a správy, jehož účelem je pod koordinačním a metodickým vedením Ministerstva práce a sociálních věcí zajistit objektivitu hodnocení složitosti, odpovědnosti a namáhavosti prací a správních činností při jejich zařazování do platových tříd nebo jiných skupin diferencovaných podle těchto hledisek. Objektivita procesu hodnocení se zajišťuje účastí zástupců všech oblastí veřejných služeb a správy, jejich zkušenostmi a znalostmi konkrétních podmínek výkonu prací a činností v těchto oblastech a způsobů hodnocení jejich složitosti, odpovědnosti a namáhavosti. Objektivitu procesu hodnocení zajišťuje kolektivní zhodnocení složitosti, odpovědnosti a namáhavosti typických představitelů prací a činností ve veřejných službách a správě pomocí rozborové metody zpracované Ministerstvem práce a sociálních věcí.
Činnosti:
- Zajištění objektivity hodnocení složitosti, odpovědnosti a namáhavosti prací a správních činností při jejich zařazování do platových tříd.
- Nezávazné podklady pro zpracovávání návrhů příloh příslušných nařízení vlády, kterými se stanoví zařazení do platových a tarifních tříd (katalog prací ve veřejných službách a správě, katalog správních činností, katalog činností v bezpečnostních sborech).
Složení komise:
Komise je složena ze zástupců orgánů státní správy, samosprávy, příp. dalších organizací veřejných služeb a správy včetně orgánů a organizací, kteří jsou pro jednání komise odborně přínosní. Mimo dílčích jednání se předpokládají vždy 2 plenární jednání ročně.
ROZKLADOVÁ KOMISE MINISTRA PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
Rozkladová komise ministra práce a sociálních věcí je poradním orgánem ministra práce a sociálních věcí ve věcech:
- řízení o rozkladu podle § 152 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), proti rozhodnutím vydaným MPSV jako orgánem prvního stupně,
- řízení o rozkladu podle § 16 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, proti rozhodnutím vydaným ministerstvem jako správním orgánem prvního stupně podle tohoto zákona,
- přezkumného řízení podle § 94 až 99 správního řádu, v němž jsou nebo mají být přezkoumávána zejména pravomocná rozhodnutí vydaná ministerstvem jako odvolacím správním orgánem nebo jako správním orgánem prvního stupně, proti nimž nebyl včas podán rozklad, a další právní akty v souladu se správním řádem,
- přezkumného řízení podle § 174 správního řádu ve věcech opatření obecné povahy,
- obnovy řízení podle § 100 správního řádu.
Činnosti:
Rozkladová komise se pro potřeby ministra usnáší na návrzích:
- rozhodnutí o rozkladu,
- usnesení o zahájení a zastavení přezkumného řízení,
- rozhodnutí ve věci v přezkumném řízení, včetně zkráceného přezkumného řízení,
- vyrozumění, že nebyl zjištěn rozpor s právními předpisy, nebo že přezkumné řízení je nepřípustné,
- rozhodnutí o obnově řízení,
- rozhodnutí o zamítnutí žádosti o obnovu řízení.
Složení komise:
Předsedkyně rozkladové komise
- Vedoucí oddělení rozkladové komise
Členové komise
- Místopředsedkyně rozkladové komise (zastupují předsedkyni v její nepřítomnosti na její pokyn nebo v určeném pořadí).
- Rozkladová komise má dvě skupiny členů, ze kterých jsou tvořeny samostatně jednající senáty. Složení členů každého senátu odpovídá zákonným podmínkám § 152 odst. 3 správního řádu. Většinu členů senátu tvoří odborníci, kteří nejsou zaměstnanci MPSV. Externí odborníci jsou zaměstnanci podřízených organizací a dále odborníci mimo resort MPSV.
Tajemnice komise
- Zaměstnankyně zařazená v oddělení rozkladové komise
Sekce 6
KOMISE PRO INFORMAČNÍ SYSTÉMY O PRŮMĚRNÉM VÝDĚLKU A PRACOVNÍCH PODMÍNKÁCH
Je odborným poradním a koordinačním orgánem Ministerstva práce a sociálních věcí v oblasti monitorování výdělkové úrovně zaměstnanců a kolektivního vyjednávání. Komise se vyjadřuje zejména k vývoji, metodice a výstupům ze systémů Informací a statistik o průměrném výdělku (ISPV) a Informací o pracovních podmínkách (IPP) a hodnotí jejich plnění. Přispívá k zabezpečování a poskytování kvalitních informací důležitých pro hodnocení, rozhodování, koncepční činnost, přípravu vhodných opatření i efektivní provádění věrohodných empirických výzkumů úrovně odměňování v podrobných strukturách.
Složení Komise
Komise se skládá z předsedy komise, kterým je zaměstnanec MPSV jmenovaný ministrem práce a sociálních věcí, dále z tajemníka a jednotlivých členů, jimiž jsou zaměstnanci MPSV a zástupci jiných resortů, orgánů státní správy a dalších zainteresovaných institucí (MO, MF, MV, MŠMT, ČSÚ, ČNB, ČMKOS, SPD ČR, ČSSZ, VŠE Praha).
Činnost Komise
Komise je ustavena na dobu neurčitou Příkazem ministryně č. 8/2013. Její činnost a jednání řídí předseda komise. Jednání se konají podle potřeby, nejméně však 3x ročně.
RESORTNÍ INVESTIČNÍ KOMISE
Předmětem činnosti Komise je posuzovat investiční potřeby resortních organizací spolu/financované z kapitoly 313-MPSV a stanovovat hlavní strategické cíle a finanční rámce nových, příp. aktualizovaných dokumentací programů jednotlivých OSS a SPO a stanovovat priority jednotlivých investičních akcí (projektů), které tyto cíle budou naplňovat.
Složení komise
- Předseda komise: vrchní ředitel sekce ekonomické a provozní
- Místopředseda komise: ředitelka odboru programového financování
- Členové komise: jeden člen/zástupce – náměstkyně člena vlády; vrchní ředitel sekce informačních technologií; vrchní ředitelka sekce rodinné politiky a sociálních služeb; vrchní ředitelka sekce zaměstnanosti; vrchní ředitelka sekce sociálního pojištění a nepojistných dávek; ředitelka odboru kabinet ministra;
Tajemník komise
Zaměstnanec zařazený v oddělení programového financování OSS
Činnosti komise
- podrobnosti přípravy jednání a jednání Komise stanoví Statut a Jednací řád Resortní investiční komise
- komise projednává a doporučuje poradě vedení v rámci dokumentace programu za jednotlivé resortní organizace finanční rámce pro jednotlivé DP, jednotlivé návrhy DP apod.
- projednává a doporučuje poradě vedení nové a navyšované investiční akce
- projednává akce charakteru oprav a údržby budov s náklady převyšujícími 10 mil. Kč.
- v rámci resortní investiční komise byla zřízena expertní komisi pro investice nad 30 mil. Kč bez DPH
RESORTNÍ DISLOKAČNÍ KOMISE MPSV
Hlavním posláním a cílem Komise je v souladu s dislokační politikou resortu MPSV prioritně zajistit účelné využívání kancelářské a ostatní plochy, která je ve vlastnictví státu a příslušnost hospodaření k ní má MPSV nebo jím řízené organizace.
Složení komise
- Předseda komise: ředitelka odboru programového financování
- Místopředseda komise: ředitel odboru vnitřní správy
- Členové komise: jeden člen/zástupce – sekce rodinné politiky a sociálních služeb; sekce zaměstnanosti; sekce sociálního pojištění a nepojistných dávek; sekce evropských fondů a mezinárodní spolupráce; sekce ekonomické a provozní; ČSSZ, ÚP ČR, SÚIP
Tajemník komise
Zaměstnanec zařazený v oddělení programového financování OSS
Činnosti komise
- podrobnosti přípravy jednání a jednání Komise stanoví Statut a Jednací řád Resortní dislokační komise MPSV
- komise projednává bezúplatné nabytí nemovitého majetku od jiné OSS, návrhy nepotřebnosti, směnu nemovitého majetku, rušení pracoviště bez souvislosti s příslušností hospodaření (jinak v návaznosti na návrh nepotřebnosti), změny dislokace +/- 15 systemizovaných míst v návaznosti na příslušnost hospodaření, materiály předkládané do Vládní dislokační komise apod.
- navrhuje nové členy v regionálních dislokačních komisích
DOTAČNÍ KOMISE PRO POSKYTNUTÍ DOTACE Z PROGRAMU 013 310
Posláním Dotační komise je především hodnocení a výběr žádostí o poskytnutí investiční dotace. Dotační komise projednává a hodnotí obsah žádostí o dotaci a doporučuje investiční akce ke schválení.
Složení komise
- Předseda komise: vrchní ředitel sekce ekonomické a provozní
- Místopředseda komise: ředitelka odboru programového financování
- Členové komise: jeden člen/zástupce – náměstkyně člena vlády; odbor kabinet ministra; odbor programového financování; odbor řízení projektů; sekce evropských fondů a mezinárodní spolupráce; dva členové/zástupci - sekce rodinné politiky a sociálních služeb;
Tajemník komise
Zaměstnanec zařazený v oddělení programového financování dotací (určuje ho ředitel/ka odboru programového financování)
Činnost komise
- podrobnosti přípravy jednání a jednání Komise stanoví jednací řád
- za činnost Komise odpovídá předseda
- dotační komise zejména:
- projednává a hodnotí obsah žádostí o dotaci předložených žadateli v rámci ministerstvem vypsaných výzev k jednotlivým cílům programu;
- doporučuje ke schválení investiční akce v rámci podpory poskytované z finančních prostředků alokovaných v rámci programu 013 310
RESORTNÍ RADA PRO ŘÍZENÍ NEINVESTIČNÍCH PROJEKTŮ
Zřizuje se za účelem zajištění efektivní administrace a monitoringu neinvestičních projektů resortu MPSV, které jsou definovány v příkazu ministra č. 11/2020 Vymezení pravomocí a odpovědností subjektů, které se podílejí na přípravě a realizaci neinvestičních projektů v podmínkách MPSV.
Resortní rada se zabývá neinvestičními projekty spolufinancovanými z fondů Evropské unie či realizovanými z jiných finančních zdrojů, tj. z jiných obdobných finančních mechanismů (např. Finanční mechanismy Evropského hospodářského prostoru a Norska), nebo ze státního rozpočtu s výjimkou projektů:
- technické pomoci programů financovaných z fondů Evropské Unie;
- projektů v oblasti výzkumu a vývoje realizovaných podle zák. č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů;
- soutěžních projektů VÚPSV a VÚBP podaných v rámci otevřených výzev příslušných operačních programů, které jsou zároveň v souladu s Dlouhodobou koncepcí rozvoje dané výzkumné organizace.
Stálí členové Resortní rady jsou
- vrchní ředitel sekce ekonomické a provozní,
- vrchní ředitelka sekce evropských fondů a mezinárodní spolupráce,
- ředitelka odboru kabinetu ministra,
- státní tajemnice,
- ředitelka odboru řízení projektů,
- vedoucí oddělení expertních činností
Nestálí členové Resortní rady jsou
- vrchní ředitel sekce informačních technologií,
- vrchní ředitelka sekce rodinné politiky a sociálních služeb,
- vrchní ředitelka sekce zaměstnanosti,
- vrchní ředitelka sekce legislativy,
- vrchní ředitelka sekce sociálního pojištění a nepojistných dávek,
- náměstkyně člena vlády.
Hlavní úkoly
Resortní rady v rámci posuzování projektových záměrů či návrhů na změnu v projektu oproti právnímu aktu o poskytnutí podpory spočívají v posouzení následujících parametrů:
- účelnost,
- potřebnost,
- základní ekonomické parametry projektu,
- vazba na strategické dokumenty a priority MPSV,
- soulad s principy a standardy MPSV a integrity návrhu vůči stávajícím IT řešením,
- duplicita s jinými projektovými náměty a záměry či rizika negativního dopadu na dosažení cíle projektu.
RADA PRO CENTRALIZOVANÉ ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK
Je kolektivním poradním orgánem ustanoveným pro podporu činnosti a naplňování cílů resortního společného nákupu, jakož i zajištění plánovaných úkolů a odborného zázemí pro rozvoj resortního společného nákupu. Je odbornou pracovní skupinou a komunikační platformou pro plánování a realizaci resortního společného nákupu zajišťující odborné a informační zázemí pro zefektivnění a vyšší zhodnocení společných akvizičních procesů realizovaných pro potřeby resortu.
Složení Rady
- Předsedou Rady je ředitel odboru veřejných zakázek a právní podpory MPSV.
- Členové Komise
- Zástupci všech resortních organizací.
Rada přijímá stanoviska k projednávaným tématům a prostřednictvím předsedy Rady je předkládá pro informaci vrchnímu řediteli sekce ekonomické a provozní. Podrobnosti přípravy jednání Rady a samotného jednání Rady stanoví Jednací řád Rady.
Činnost Rady
- posuzování návrhů změn resortních pravidel centrálního nákupu;
- posuzování návrhu dalších subjektů na zapojení se do resortního společného nákupu;
- navrhování nových komodit pro resortní společný nákup či standardizaci;
- rozbor funkčnosti a efektivity resortního společného nákupu;
- podpora pro uplatňování odpovědného veřejného zadávání zahrnující transpozici podmínek vztahujících se k využití sociálních a environmentálních aspektů v rámci resortního společného nákupu.
Administrativní úkony zabezpečuje oddělení centrálních nákupů a právní podpory.
LIKVIDAČNÍ KOMISE
Likvidační komise (dále jen „komise“) je poradním orgánem ministra práce a sociálních věcí pro posuzování nepotřebnosti majetku, ke kterému náleží MPSV příslušnost hospodaření a určení způsobu likvidace majetku.
Členové komise
Komise je pětičlenná, skládá se z předsedy, tajemníka a tří členů. Členy komise, včetně předsedy a tajemníka, jmenuje a odvolává ministr.
Komise se schází podle potřeby tak, aby všechny případy byly včas projednány s ohledem na nutnost vyřazení či další využití majetku. Zasedání komise svolává tajemník, který též pořizuje zápis o jednání.
ŠKODNÍ KOMISE
Škodní komise (dále jen „komise“) je poradním orgánem ministra pro posuzování škodních událostí a pro uplatňování náhrad škod.
Činnost komise
- přijímá informace o škodách vzniklých na majetku MPSV bez ohledu na charakter a formu škody (např. škody na hmotném majetku a finančních aktivech, náhrady škod, finanční náklady z plnění soudních rozhodnutí, pokuty);
- projednává vyměřené pokuty a penále ze strany orgánu finanční správy za porušení rozpočtové kázně v souladu s § 4, zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole);
- přijímá návrhy na řešení jednotlivých škodních událostí a projednává je;
- přijímá informace o vzniku pracovních úrazů zaměstnanců/státních zaměstnanců (dále jen státních zaměstnanců) MPSV;
- podává na základě posouzení škodní události ministryni k rozhodnutí návrh na způsob řešení a na výši požadované škody nebo odškodnění;
- iniciuje proces řešení škodní události v případě výskytu škody, u které neproběhla řádná administrace návrhu na řešení;
- plní další úkoly dle Jednacího řádu.
Složení komise
Minimálně 7 členů a skládá se z předsedy, místopředsedy, tajemníka a členů komise, přičemž jedním členem je zastoupena každá odborová organizace působící na MPSV.
V případě potřeby se členové komise se schází zpravidla jednou za tři měsíce. V případě potřeby se komise schází operativně, dbá přitom na to, aby všechny škodní události byly projednány tak, aby nedošlo k promlčení nároku na náhradu vzniklé škody.
INVENTARIZAČNÍ KOMISE
Komise jsou vždy zřízeny pro aktuální kalendářní rok.
Ústřední inventarizační komisi (ÚIK), která
- organizuje, řídí a provádí inventarizaci majetku a závazků;
- koordinuje a kontroluje inventarizační činnost hlavní inventarizační komise (HIK) a dílčích inventarizačních komisí (DIK);
- dohlíží nad správným a včasným provedením inventarizací v souladu s právními předpisy a platnými příkazy ministra/ministryně a v souladu se schváleným harmonogramem prací;
- zpracovává a vydává pracovní a metodické postupy pro inventarizační komise;
- vyhotovuje souhrnnou inventarizační zprávu včetně příloh;
- řeší aktuální problémy spojené s organizací inventurních prací;
- ověřuje, zda ÚIK obdržela inventurní soupisy ke všem účtům dle Účtového rozvrhu platného k rozvahovému dni; v případě, že zjistí, že u některého z účtu nebyla provedena inventura, vyzve neprodleně příslušnou inventarizační komisi k jeho doplnění.
Hlavní inventarizační komisi, která
- zastřešuje, koordinuje a kontroluje inventarizační činnosti dílčích inventarizačních komisí (DIK 1, DIK 242 až DIK 924);
- odpovídá za organizaci a metodické řízení fyzických inventur hmotného a nehmotného majetku;
- zpracovává inventurní soupisy zapůjčeného dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku;
- dohledává rozdíly vzniklé při dílčích inventurách;
- provede fyzickou inventuru hmotného a nehmotného majetku, který nebude zahrnut do inventur DIK 1, DIK 241 až 924 a rozdílové inventury majetku;
- provede dokladovou inventuru syntetických a jejich analytických účtů opravných položek k hmotnému a nehmotnému majetku, jmění účetní jednotky a jeho upravujících položek a cizího majetku užívaného účetní jednotkou;
- zpracovává dílčí inventurní soupisy;
- vyhotovuje souhrnnou závěrečnou inventarizační zprávu včetně příloh v rámci své působnosti.
Dílčí inventarizační komise - pro jednotlivé druhy majetku
Sekce 7
Komise MPSV pro promíjení penále
Komise rozhoduje v řízení o odstranění tvrdosti o žádostech o prominutí penále z neodvedeného pojistného na sociální zabezpečení jménem MPSV podle § 104ch zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.
Postup při promíjení penále upravuje Příkaz ministryně č. 26/2015 ve znění Dodatku č. 4 - zásady postupu MPSV při promíjení penále z neodvedeného pojistného na sociální zabezpečení a Statut a Jednací řád Komise MPSV pro promíjení penále.
Složení komise
Předseda Komise
- Vrchní ředitelka pro řízení sekce sociálního pojištění a nepojistných dávek
Členové Komise
- Ředitel odboru sociálního pojištění (zastupuje předsedu v jeho nepřítomnosti)
- Vedoucí oddělení nemocenského pojištění a pojistného na sociální zabezpečení
- Ředitel odboru rozpočtu a účetnictví
- Ředitel odboru odvolacích a správních činností v oblastech zaměstnanosti
Členové Komise jsou zastupitelní těmi zaměstnanci, které člen Komise k zastupování pověří.
Tajemník Komise
- Zaměstnanec zařazený v odboru sociálního pojištění (určuje ho ředitel odboru sociálního pojištění)
Činnost Komise
- Podrobnosti přípravy jednání a jednání Komise stanoví jednací řád
- Za činnost Komise odpovídá předseda
- Komise je příslušná k rozhodnutí o prominutí penále, jehož výše přesáhla 1 mil. Kč
- O prominutí penále se rozhoduje na základě písemné žádosti plátce pojistného
- Písemná rozhodnutí, která v řízení o žádostech o prominutí penále Komise přijala, podepisuje předseda
- Administrativní úkony zabezpečuje odbor sociálního pojištění
- Rozhodnutí přijatá Komisí musí dodržovat limity stanovené Evropskou komisí pro poskytování veřejné podpory de minimis
Dávková komise ministra práce a sociálních věcí
Dávková komise ministra práce a sociálních věcí je poradním orgánem ministra práce a sociálních věcí pro odstraňování tvrdostí, které se vyskytnou při provádění sociálního zabezpečení a mezinárodních smluv v sociálním zabezpečení. Pro účely řízení o odstraňování tvrdostí zákona, které by se vyskytly při provádění sociálního zabezpečení, sociální zabezpečení zahrnuje nemocenské pojištění upravené zákonem č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů a důchodové pojištění upravené zákonem č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
Postup řízení o odstranění tvrdosti upravuje Příkaz ministra č. 30/2006 ve znění dodatků č. 1 až 15 – o Statutu a Jednacím řádu Dávkové komise ministra práce a sociálních věcí a o pověření České správy sociálního zabezpečení k odstraňování některých tvrdostí, které by se vyskytly při provádění sociálního zabezpečení.
Složení komise
Předseda Komise
- Vrchní ředitelka pro řízení sekce sociálního pojištění a nepojistných dávek
Členové Komise
- Zaměstnanec odboru sociálního pojištění MPSV určený předsedou Dávkové komise, který je současně zástupcem předsedy Dávkové komise
- Zaměstnanec určený ředitelem odboru odvolání a správních činností nepojistných dávek a LPS MPSV
- Zaměstnanec určený ústředním ředitelem ČSSZ
- Zaměstnanec určený ředitelem odboru koordinace státní služby a právní podpory správních činností
- Zaměstnanec určený vedoucím oddělení koordinace sociálního zabezpečení MPSV
- 2 zástupci odboru kabinet ministra určení ředitelem tohoto odboru
Tajemník Komise
- Zaměstnanec určený ústředním ředitelem ČSSZ
Činnost Komise
- Podrobnosti přípravy jednání a jednání Dávkové komise stanoví jednací řád
- Za činnost Dávkové komise odpovídá předseda
- Dávková komise o žádostech nerozhoduje, pouze dává doporučení ministru práce a sociálních věcí, které není pro ministra závazné
- Administrativní úkony zabezpečuje odbor sociálního pojištění a tajemník Dávkové komise.
Poradní tým pro důchodovou reformu
Od cca března 2022 se začal formovat a na začátku června 2022 formálně vznikl „Poradní tým pro důchodovou reformu“. Jedná se o (relativně nevelkou, 12-13 osob) poradní a konzultační skupinu ministra práce a sociálních věcí, jejímž cílem je zejména navrhovat a posuzovat koncepční změny důchodového systému (také z komplexního pohledu přesahujícího úzce hledisko rezortu MPSV, respektive státního průběžného systému) s cílem zabezpečit jeho adekvátnost, zajistit jeho stabilitu a dlouhodobou finanční udržitelnost a podpořit srozumitelnost a předvídatelnost pro současné i budoucí důchodce.
Vznikl prostřednictvím Příkazu ministra č. 12/2022, kterým bylo přijato Zřízení, Statut a Jednací řád Poradního týmu. Existence Poradního týmu je ohraničena zářím 2025.
Složení Poradního týmu
Řízení Poradního týmu
- Jednání Poradního týmu řídí zástupce MPSV – náměstek pro řízení sekce sociálního pojištění a nepojistných dávek
Členové týmu
Poradní tým je orgánem složeným ze zástupců vládních politických stran zastoupených v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. Členy PT jsou také zástupci MPSV, MF, Národní rozpočtové rady a ministrem práce a sociálních věcí určení ekonomičtí odborníci.
- Ing. Viktor Vojtko, PhD. (STAN)
- Ing. Jan Bauer (ODS)
- Ing. Tomáš Martínek (PIRÁTI)
- Ing. et Ing. Miloš Nový (TOP09)
- Mgr. Šárka Jelínková (KDU-ČSL)
- Ing. Iva Merhautová, MBA (MPSV)
- Ing. Tomáš Machanec, MBA (MPSV)
- Bc. Lenka Kohoutová (MF)
- Ing. Jakub Novák (MF)
- Prof. Ing. Štěpán Jurajda, Ph.D. (CERGE-EI)
- Ing. Helena Horská, Ph.D. (RAIFFEISENBANK)
- Filip Pertold, Ph.D. (CERGE-EI)
- Zástupce Národní rozpočtové rady (NRR)
Sekretariát týmu
- Činnost administrativně a organizačně zajišťuje sekretariát sekce sociálního pojištění a nepojistných dávek
Činnost týmu
- Podrobnosti jednání a úkolů stanoví statut a jednací řád
- Poradní tým se zatím sešel celkem na 15 jednáních (poprvé již v dubnu 2022 před formálním vznikem příkazem ministra)
- Zatím poslední jednání proběhlo na konci listopadu 2023
- Byly diskutovány různé aspekty a parametry důchodového systému a jejich možné modifikace včetně dopadů i širších souvislostí
- V současnosti (duben 2024) již existuje návrh komplexní důchodové reformy, která je jako návrh zákona projednána LRV a čeká se na její postoupení na jednání vlády
Pracovní skupina k reVizi dávek
Tato pracovní skupina není ustanovena příkazem ministra. Jedná se o ad hoc pracovní skupinu, která se schází podle aktuální potřeby.
Činnost skupiny
- Pracovní skupinu založila ze své pozice vrchní ředitelka Ing. Iva Merhautová
- Cílem skupiny jsou průběžné konzultace k návrhu reVize
- Skupina řeší celý legislativní návrh - konkrétní postup přípravy, obecnou konstrukci, ale v co největším detailu i konečnou podobu dávky
Sekce 8
Stálá schvalovací komise pro komunitární programy
Stálá schvalovací komise MPSV ČR posuzuje a schvaluje poskytnutí povinných finančních prostředků ze státního rozpočtu na spolufinancování projektů předkládaných v rámci přímo řízených (komunitárních) programů Evropské unie. Komise je jmenovaná ministrem v souladu s Příkazem ministra č. 27/2018.
Složení komise
Vedoucí
- Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodní spolupráce
Členové
- Ředitel Odboru rozpočtu a účetnictví
- Ředitel Odboru rovnosti žen a mužů Úřadu vlády
- Vedoucí Oddělení lidských práv, koordinace adaptace a integrace Úřadu vlády
- Zástupce Oddělení koncepce sociální práce, sociálního bydlení a řešení bezdomovectví
- Zástupce Oddělení trhu práce
- Zástupce Oddělení inspekce a bezpečnosti práce
Pracovní tým Rady hospodářské a sociální dohody pro spolupráci s Mezinárodní organizací práce
Pracovní tým RHSD tripartitně projednává věcné i právní otázky vyplývající z členství ČR v Mezinárodní organizaci práce. Institucionálně tak zajišťuje sociální dialog ve vztahu k MOP, zejm. ve smyslu závazků, vyplývajících pro ČR z úmluvy MOP č. 144 o trojstranných poradách na podporu mezinárodních pracovních norem, vyhlášené pod č. 09/2001 Sb.m.s. Schází se dle potřeby, zpravidla 2-3krát ročně.
Složení týmu
Vedoucí
- Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodní spolupráce
Členové
- Vedoucí Oddělení mezinárodní spolupráce MPSV
- Zástupce Ministerstva zahraničních věcí
- 2 zástupci Českomoravské konfederace odborových svazů
- Zástupce Asociace samostatných odborů
- Zástupce Svazu průmyslu a dopravy ČR
- Zástupce Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů
- Zástupce Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR
Resortní koordinační skupina Ministerstva práce a sociálních věcí
Resortní koordinační skupina MPSV (dále jen „RKS MPSV“) je pracovním orgánem Výboru pro Evropskou unii na pracovní úrovni (PV-EU) a zároveň představuje základní stupeň meziresortní koordinace. RKS MPSV projednává a schvaluje instrukce pro jednání pracovních skupin a výborů Rady EU a Evropské komise, návrhy instrukcí pro jednání COREPERu I/II, návrhy rámcových pozic, návrhy mandátů pro jednání ministra v Radě EU. Jejím úkolem je poukazovat na důsledky, které legislativní a nelegislativní návrhy Evropské komise představují pro ČR, prosazovat národní zájmy ČR, případně předkládat alternativní řešení. RKS MPSV dále slouží jako platforma pro výměnu informací mezi členy RKS MPSV a jako podpůrný orgán pro získávání stanovisek zainteresovaných členů k evropským agendám, které jsou v gesci MPSV.
Složení skupiny
Vedoucí
- Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodní spolupráce
Členové
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Česká správa sociálního zabezpečení
- Generální ředitelství Úřadu práce ČR
- Státní úřad inspekce práce
- Ministerstvo dopravy
- Ministerstvo financí
- Ministerstvo kultury
- Ministerstvo pro místní rozvoj
- Ministerstvo průmyslu a obchodu
- Ministerstvo spravedlnosti
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
- Ministerstvo zahraničních věcí
- Stálé zastoupení ČR při EU
- Ministerstvo zdravotnictví
- Ministerstvo zemědělství
- Ministerstvo životního prostředí
- Úřad vlády – MEZ
- Úřad vlády – OKOM
- Úřad vlády – SLP
- Česká národní banka
- Český statistický úřad
- Úřad pro ochranu osobních údajů
- Svaz průmyslu a dopravy České republiky
- Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů
- Českomoravská konfederace odborových svazů
- Asociace samostatných odborů ČR
Pracovní podskupiny RKS MPSV
Pracovní podskupiny vytvořené v rámci RKS MPSV zajišťují základní úroveň koordinace procesu při formulaci české pozice k agendám EU v problematice spadající do kompetence MPSV. Ustaveny byly a funkční jsou následující tematicky zaměřené PP:
- PP pro koordinaci sociálního zabezpečení
- PP pro Evropský orgán pro pracovní záležitosti (ELA)
- PP pro jednotný elektronický formulář pro vysílání pracovníků (e-deklarace)
- PP pro Brexit
Monitorovací výbor OPZ+
MV OPZ+ se zaměřuje zejména na monitorování postupu provádění programu a vyhodnocování pokroku při plnění jeho cílů. Monitorovací výbor schvaluje kritéria pro výběr projektů a také návrhy na změny programu.
Složení výboru
Předseda
- VŘ S8
- místopředseda, MPSV – ŘO OPZ+, odbor řízení programů ESF
Členové
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – sekce rodinné politiky a sociálních služeb
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – sekce zaměstnanosti
- Úřad práce ČR
- Ministerstvo pro místní rozvoj – ŘO IROP
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy – ŘO OP Jan Amos Komenský
- Ministerstvo průmyslu a obchodu – ŘO OP Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost
- Ministerstvo zemědělství – ŘO Program rozvoje venkova
- Ministerstvo zemědělství – ŘO OP Rybářství
- Ministerstvo zdravotnictví
- Ministerstvo pro místní rozvoj – odbor pro sociální začleňování (Agentura)
- Ministerstvo pro místní rozvoj – NOK
- Ministerstvo financí – PO
- Asociace krajů ČR
- Svaz měst a obcí ČR
- Sdružení místních samospráv
- Národní síť Místních akčních skupin ČR
- Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů
- Svaz průmyslu a dopravy ČR
- Českomoravská konfederace odborových svazů
- Asociace samostatných odborů
- Rada vlády pro nestátní neziskové organizace (2 zástupci)
- Rada vlády pro rovnost žen a mužů
- Zástupce za romskou menšinu (nominace z Rady vlády pro záležitosti romské menšiny)
- Česká biskupská konference
- Česká federace potravinových bank
- Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR
- Platforma pro sociální bydlení
- Konsorcium nevládních organizací pracujících s migranty v ČR
Programové partnerství pro zaměstnanost a adaptabilitu OPZ+
Platforma pro Prioritu 1 OPZ+ - Budoucnost práce; specifický cíl (SC) 1.1 (podpora uplatnění na trhu práce pro všechny uchazeče o zaměstnání, kteří mají problém práci najít nebo si ji udržet), SC 1.3 (přizpůsobení pracovníků, podniků a podnikatelů změnám, aktivní a zdravé stárnutí, zdravé pracovní prostředí) a SC 1.4 (modernizace institucí a služeb trhu práce s cílem posoudit a předvídat potřeby dovedností a zajištění podpory při vytváření souladu mezi nabídkou a poptávkou na trhu práce). Programové partnerství projednává zejména harmonogram výzev na příslušný rok včetně jeho změn/aktualizace, jednotlivé výzvy a projektové záměry projektů přímého přidělení.
Složení
Předseda
- Ředitel odboru realizace programů ESF – zaměstnanost a adaptabilita (ŘO OPZ+)
Členové
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – ŘO OP Zaměstnanost+, odbor realizace programů ESF – zaměstnanost a adaptabilita
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – ŘO OP Zaměstnanost+, odbor řízení programů ESF, oddělení metodiky a koordinace
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – ŘO OP Zaměstnanost+, oddělení evaluací
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – sekce zaměstnanosti
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – odbor sociální integrace
- Úřad práce ČR
- Ministerstvo pro místní rozvoj – NOK
- Ministerstvo pro místní rozvoj – odbor pro sociální začleňování (Agentura)
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy – ŘO OP Jan Amos Komenský
- Ministerstvo průmyslu a obchodu – OP Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy – odbor středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání
- Ministerstvo životního prostředí – OP Spravedlivá transformace
- Ministerstvo zemědělství – Strategický plán společné zemědělské politiky
- Asociace krajů ČR
- Svaz průmyslu a dopravy ČR
- Hospodářská komora ČR
- Pakty zaměstnanosti
- Asociace nestátních neziskových organizací
- Rada vlády pro nestátní neziskové organizace
- Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů
- Českomoravská konfederace odborových svazů
- Asociace samostatných odborů
- Unie zaměstnavatelských svazů ČR
- Česká biskupská konference
Programové partnerství pro rovnost žen a mužů OPZ+
Platforma pro Prioritu 1 OPZ+ - Budoucnost práce, specifický cíl 1.2 (prosazování genderově vyvážené účasti na trhu práce, rovných pracovních podmínek a lepší rovnováhy mezi prací a osobním životem, přístup k cenově dostupné péči o děti a péči o závislé osoby). Programové partnerství projednává zejména harmonogram výzev na příslušný rok včetně jeho změn/aktualizace, jednotlivé výzvy a projektové záměry projektů přímého přidělení.
Složení
Předseda
- Ředitel odboru realizace programů ESF – veřejná správa, sociální inovace a rovné příležitosti (ŘO OP Zaměstnanost+)
Členové
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – ŘO OP Zaměstnanost+, odbor realizace programů ESF – veřejná správa, sociální inovace a rovné příležitosti
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – ŘO OP Zaměstnanost+, odbor řízení programů ESF, oddělení metodiky a koordinace
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – ŘO OP Zaměstnanost+, oddělení evaluací
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – sekce rodinné politiky a sociálních služeb
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – sekce zaměstnanosti
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy – ŘO OP Jan Amos Komenský
- Ministerstvo pro místní rozvoj – NOK
- Svaz měst a obcí ČR
- Sdružení místních samospráv
- Unie zaměstnavatelských svazů ČR
- Českomoravská konfederace odborových svazů
- Sociologický ústav AV ČR
- Úřad vlády ČR – sekretariát Rady vlády pro rovnost žen a mužů
- Česká ženská lobby
- Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR
Programové partnerství pro začleňování, přístup ke službám a materiální pomoc OPZ+
Platforma pro Prioritu 2 OPZ+ - Sociální začleňování, specifický cíl (SC) 2.1 (posilování aktivního začleňování), SC 2.2 (zvyšování kvality a dostupnosti poskytovaných sociálních a zdravotních služeb, služeb v oblasti bydlení, podpora deinstitucionalizace služeb), SC 2.3 (socioekonomická integrace marginalizovaných komunit, jako jsou Romové) a pro Prioritu 4 - Materiální pomoc nejchudším osobám, SC 4.1 (potravinová a základní materiální pomoc nejchudším osobám, včetně dětí a zajištění doprovodných opatření na podporu jejich sociálního začleňování). Programové partnerství projednává zejména harmonogram výzev na příslušný rok včetně jeho změn/aktualizace, jednotlivé výzvy a projektové záměry projektů přímého přidělení.
Složení
Předseda
- Ředitel odboru realizace programů ESF – sociální začleňování (ŘO OPZ+)
Členové
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – ŘO OP Zaměstnanost+, odbor realizace programů ESF – sociální začleňování
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – ŘO OP Zaměstnanost+, odbor řízení programů ESF, oddělení metodiky a koordinace
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – ŘO OP Zaměstnanost+, oddělení evaluací
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – sekce rodinné politiky a sociálních služeb (2 zástupci)
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – sekce zaměstnanosti
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – odbor sociální integrace
- Ministerstvo pro místní rozvoj – odbor pro sociální začleňování (Agentura)
- Ministerstvo pro místní rozvoj – NOK
- Ministerstvo pro místní rozvoj – ŘO IROP
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy – ŘO OP Jan Amos Komenský
- Ministerstvo zdravotnictví
- Rada vlády pro nestátní neziskové organizace
- Národní síť MAS
- Rada vlády ČR pro záležitosti romské menšiny (občanský člen)
- Asociace krajů ČR
- Svaz měst a obcí ČR
- Česká biskupská konference
- Asociace poskytovatelů sociálních služeb
- Profesní komora sociálních pracovníků
- Platforma pro sociální bydlení
- Konsorcium nevládních organizací pracujících s migranty
- Tematická síť pro sociální ekonomiku (TESSEA ČR)
Programové partnerství pro sociální inovace OPZ+
Platforma pro Prioritu 3 OPZ+ - Sociální inovace; specifický cíl 3.1 (podpora inovativních řešení v oblastech sociálního začleňování, zaměstnanosti, rovných příležitostí i fungování organizací). Programové partnerství projednává zejména harmonogram výzev na příslušný rok včetně jeho změn/aktualizace, jednotlivé výzvy a projektové záměry projektů přímého přidělení.
Složení
Předseda
- Ředitel odboru realizace programů ESF – veřejná správa sociální inovace a rovné příležitosti (ŘO OPZ+)
Členové
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – ŘO OP Zaměstnanost+, odbor realizace programů ESF – veřejná správa, sociální inovace a rovné příležitosti
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – ŘO OP Zaměstnanost+, odbor řízení programů ESF, oddělení metodiky a koordinace
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – ŘO OP Zaměstnanost+, oddělení evaluací
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – sekce rodinné politiky a sociálních služeb
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – sekce zaměstnanosti
- Ministerstvo práce a sociálních věcí – odbor sociální integrace
- Úřad práce ČR
- Ministerstvo pro místní rozvoj – NOK
- Ministerstvo pro místní rozvoj – odbor pro sociální začleňování (Agentura)
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
- Technologická agentura ČR
- Pardubický kraj
- Univerzita Hradec Králové
- Rada vlády pro nestátní neziskové organizace