Příspěvek na bydlení
Žádost o příspěvek na bydlení i čtvrtletní dokládání příjmů a nákladů na bydlení vyřídíte pohodlně bez nutnosti navštívit úřad.
Co všechno můžete díky online žádosti vyřídit pohodlně z domova?
- Podat novou žádost o příspěvek na bydlení
- Sledovat aktuální stav vaší žádosti
- Dokládat vaše čtvrtletní příjmy a náklady na bydlení
- Hlásit změny
Snahou MPSV je vám maximálně ulehčit cestu k čerpání příspěvku a minimalizovat zbytečné papírování.
Příspěvek na bydlení jsme nyní přesunuli do naší Klientské zóny Jenda.
Žádat online nikdy nebylo jednodušší.
Pokud máte připravené všechny potřebné dokumenty, podáte žádost rychle a pohodlně.
O příspěvek můžete požádat až tři měsíce zpětně. Žádost se již nebude podávat každý rok, ale pouze jednou.
Prostřednictvím Klientské zóny Jenda můžete také dokládat vaše čtvrtletní příjmy a náklady na bydlení.
Žádost lze nadále podat také osobně na Úřadu práce. Navštivte kontaktní pracoviště nebo si stáhněte formulář, doma si ho můžete předvyplnit.
JAK PODAT ONLINE ŽÁDOST PŘÍSPĚVEK NA BYDLENÍ
Žádost o příspěvek na bydlení nyní vyřídíte snadno z pohodlí domova. Využijte Jendu, klientskou zónu Ministerstva práce a sociálních věcí.
Ještě předtím, než začnete online žádost vyplňovat, máte možnost podívat se na průchod celou žádostí. Můžete si také dopředu připravit všechny potřebné dokumenty, které budete při žádosti o příspěvek potřebovat.
Pevně věříme, že pro vás Jenda bude praktickým pomocníkem a ušetří vám spoustu času, který místo cesty na úřad můžete věnovat své rodině.
Jak doložit příjmy a náklady na bydlení online?
V prvním videu jsme si ukázali, jak podat žádost o příspěvek na bydlení prostřednictvím Klientské zóny Jenda. Aby vaše žádost mohla být zpracována, musíte k ní doložit také vaše příjmy a náklady na bydlení. Pokud jste tak neučinili už při podávání žádosti, můžete je doložit i později. I pro tento případ jsme vytvořili videa, která vás dokládáním příjmů a nákladů provedou.
A nezapomeňte, pokud pobíráte více příspěvků, stačí v Jendovi nahrát příjmy pouze u jednoho z nich, zbytek si už propojíme sami.
Jak doložit čtvrtletní příjmy a náklady na bydlení online?
Pro pokračování výplaty vašeho příspěvku na bydlení musíte pravidelně dokládat čtvrtletní příjmy a náklady na bydlení. Pro pokračování nároku na příspěvek na bydlení se náklady na bydlení spolu s příjmy dokládají vždy v dubnu za 1. kalendářní čtvrtletí a v říjnu za 3. kalendářní čtvrtletí. V lednu a červenci je dokládání za předcházející kalendářní čtvrtletí u příspěvku na bydlení nepovinné. To vše můžete udělat online prostřednictvím Klientské zóny Jenda.
Dokládat online můžete i v případě, že jste žádost o dávku podávali osobně na pobočce úřadu.
KDO MŮŽE PŘÍSPĚVEK ZÍSKAT
Vždy záleží na konkrétním případu. Obecně však můžeme říct, že pokud vás náklady na bydlení (nájem, energie, vodné a stočné a podobně) stojí více než 30 % vašich čistých příjmů, můžete příspěvek čerpat. Zkrátka však nepřijdou ani lidé, kteří žijí ve vlastním bytě či domě. Podívejte se na konkrétní případy.
Rodina
Jana a Karel bydlí v nájmu v Ústí nad Labem. Mají dvě děti ve věku 8 a 10 let. Jejich čistý příjem je 38.348 Kč. Za nájem platí každý měsíc 12.000 Kč a za náklady na bydlení (energie, vodné a stočné atd.) platí měsíčně 6.620 Kč. Mohou tedy získat od státu příspěvek na bydlení ve výši 7.116 Kč měsíčně.
Důchodkyně
Helena je ovdovělá důchodkyně a bydlí ve vlastním domě v Javorníku. Její náklady na bydlení (energie, vodné a stočné atd.) jsou 6.800 Kč měsíčně. Pobírá důchod ve výši 13.800 Kč. Může tedy získat od státu příspěvek na bydlení ve výši 2.660 Kč měsíčně.
Samoživitelka
Petra je samoživitelka a bydlí v nájemním bytě v Olomouci se dvěma dětmi ve věku 8 a 11 let. Její čistý měsíční příjem je 27.290 Kč. Za nájem a náklady na bydlení vydá každý měsíc 15.620 Kč. Může tedy získat od státu příspěvek na bydlení ve výši 7.433 Kč měsíčně.
CO JE TŘEBA SI PŘIPRAVIT
Než se pustíte do vyplňování online žádosti, je třeba si připravit pár dokumentů, které od vás budeme potřebovat. Jde pouze o informace, které si stát nemůže dohledat sám. Abychom vám vše zjednodušili, bude nám stačit nahrát pouze scan nebo fotku.
Potvrzení o výši příjmu
Vaše příjmy si dokážeme zjistit od vašeho zaměstnavatele. Pokud budete příjmy dokládat sami, budete potřebovat potvrzení o výši příjmu.
Potvrzení nákladů na služby
Doklad potvrzující výši nákladů na služby jako vodné, stočné, odvoz odpadu a podobně.
Potvrzení nákladů na energie
Nově si dokážeme vaše náklady na energie zjistit od vašeho dodavatele, vy už je dokládat nemusíte. Pokud smlouva k energiím není napsaná na vás nebo společně posuzovanou osobu nebo pokud chcete svoje náklady doložit sami, budete potřebovat doklad potvrzující výši nákladů na energie za předchozí měsíce.
Nájemní smlouva
Pokud bydlíte v nájmu, budete potřebovat scan nebo fotku vaší nájemní smlouvy.
Potvrzení o studiu
V případě, že je vaše dítě student starší 15 let, budete potřebovat potvrzení o studiu.
Vyúčtování služeb a energií
Pokud jste v daném měsíci obdrželi přeplatek či nedoplatek, přiložte vyúčtování k žádosti.
Prohlášení dalších osob
Pokud s vámi bydlí další osoba starší 18 let, budete od ní potřebovat některé dokumenty.
JAK SE PROKÁŽU
Abychom mohli vaši žádost zpracovat online a ušetřit vám cestu na úřad, musíme si být jisti tím, kdo žádost podal. Proto je pro vstup do Klientské zóny Jenda nutné přihlášení prostřednictvím Identity občana. Skutečně jen tak vám můžeme ušetřit cestu na úřad.
V rámci Identity občana můžete využít Mobilní klíč eGovernmentu. Do vašeho mobilu si jednoduše stáhnete aplikaci a následně si na kterémkoli Czech Pointu aktivujete možnost přihlášení. Během pár minut tak získáte jednoduchý způsob přihlašování. Vše je přehledně vysvětleno v tomto videu, případně v tomto návodu.
Dalším způsobem v rámci Identity občana je BankID. Bankovní identitu má v České republice přes 5.000.000 lidí (jen o tom spousta z nich neví), pravděpodobně ji tak budete mít i vy. Pomocí přihlašovacích údajů do vašeho internetového bankovnictví se jednoduše přihlásíte. Pokud potřebujete více informací ohledně BankID, najdete je na bankid.cz.
Více informací ke zřízení Identity občana
Nadále platí možnost vyplnit zjednodušený papírový formulář na kterékoliv pobočce Úřadu práce ČR. V případě nesnází nebo dotazů můžete v pracovní době zavolat na call centrum Úřadu práce: +420 800 779 900.
V případě technických potíží s aplikací se obraťte na IT podporu MPSV: +420 950 194 444 v pracovní době nebo vyplňte tento formulář a pracovníci help-desku se Vám ozvou.
Provozní doba linek
PO: 8:00 - 17:00 | ÚT: 8:00 - 15:00 | ST: 8:00 - 17:00 | ČT: 8:00 - 15:00 | PÁ: 8:00 - 13:00
ČASTO KLADENÉ OTÁZKY
Připravili jsme pro vás seznam nejčastěji kladených dotazů a odpovědí na ně. Pokud jste zde nenašli řešení vašeho, obraťte se na operátory helpdesku, kteří vám rádi pomohou.
Mohu někde zjistit, jakou částku bych mohl/a na příspěvku na bydlení získat?
Pro zjištění orientační výše příspěvku na bydlení můžete využít online kalkulačku na našem webu. Jedná se o orientační výpočet po zadání základních údajů jako je počet členů domácnosti, bydliště, čistý příjem a vaše náklady.
Co potřebuju pro vyplnění nového formuláře?
Pro přihlášení je třeba elektronická identita občana. Díky tomu se automaticky vyplní základní údaje o žadateli. Dál se vyplňují a prokazují (formou naskenovaných nebo vyfocených příloh) zjednodušeně řešeno všechny doklady o příjmech domácnosti za uplynulé čtvrtletí (příjmy od zaměstnavatele si Úřad práce zjistí sám) a doklady o nákladech za bydlení. V případě nájemního bydlení je třeba přiložit nájemní smlouvu. Dále je třeba doložit platby za energie a služby, třeba bankovní výpis nebo SIPO.
V čem je to jednodušší? Kolik času ušetřím?
Především nemusíte nikam chodit ani shánět žádné úřední dokumenty. Vyplňuje se jediný formulář, přílohy stačí vyfotit na chytrý telefon a nahrát do systému. Ten je nově uživatelsky vlídnější, vyplňují se vždy jen nezbytné položky a oproti původnímu formuláři dokáže nový systém odhalit některé chyby, kterých se žadatelé při vyplňování formuláře mohou dopustit. Našeptávač vždy poradí a vysvětlí, co se do dané položky zadává a jaké jsou varianty. Výrazně se tak zkrátí potřebný čas, který s podáním žádosti strávíte.
Jak zjistím, jestli mám na příspěvek nárok?
Zjednodušeně řečeno platí pravidlo, že nárok má každý, kdo za bydlení (např. nájem vč. energií a služeb) platí částku přesahující třetinu jeho příjmů a zároveň třetina příjmů není vyšší než normativní náklady na bydlení stanovené zákonem. Požádat mohou vlastníci nebo nájemci, nárok můžete mít i když bydlíte trvale na vlastní chalupě nebo v podnájmu. Pokud si nejste jistí, můžete si vyplnit orientační kalkulačku, trvá to jen pár minut. Kalkulačka ukáže, jestli můžete mít nárok a jak vysoký příspěvek na bydlení přibližně můžete dostat. Orientační výpočet příspěvku na bydlení (energetickyprispevek.cz).
Za jak dlouho musím o příspěvek na bydlení žádat znovu?
Díky změně zákona už nemusíte. Dosud se žádost podávala znovu každý rok, teď stačí vyplnit formulář online (anebo požádat na Úřadu práce) a následně chodí peníze každý měsíc pravidelně. Od 1. ledna 2023 bude stačit aktualizovat údaje o příjmech a nákladech na bydlení jen dvakrát ročně, doposud je to čtvrtletně. Toto bude možné udělat opět v online prostředí bez nutnosti chodit osobně na úřad.
Když jsem důchodce, co konkrétně potřebuji k prokázání příjmů a nákladů na bydlení?
U seniorů, pokud nemají kromě důchodu další příjem, je vyplnění formuláře nejjednodušší. Stačí totiž zaškrtnout, že žadatel pobírá důchod a my už si data ověříme sami. Není tedy třeba shánět žádné další potvrzení. Pouze platí, že se musí dokladovat kompletní uhrazené náklady za bydlení. Když bydlíte ve vlastním, ověříme si to sami v katastru. Pokud ne, tak stačí kopie nájemní smlouvy, dále také účty za energie a služby spojené s bydlením.
Proč mám žádat zrovna o příspěvek na bydlení? Nepomůže stát plošně s rostoucími cenami energií všem?
Není možné rozdávat peníze všem, když čelíme rekordnímu zadlužení státní kasy. Příspěvek na bydlení je nejdostupnější nástroj pomoci státu, na který mají nárok díky lednovému navýšení normativů stovky tisíc domácností, ovšem doposud jej čerpá jen část z nich. Proto přicházíme s maximálním možným zjednodušením, abychom pomoc přiblížili i lidem, kteří se kvůli rostoucím cenám bydlení, zejména za vytápění a elektřinu, dostali do finančních problémů.
Mohu pomoci třeba své babičce, když si s online prostředím neví rady?
Podmínkou je elektronická identita žadatele, tedy v tomto případě babičky. Třeba Bank ID má většina běžných uživatelů bankovních účtů a často o tom neví. Vyřízení elektronické identity na Czech pointu trvá přibližně 15 minut a zvládne ho každý dospělý občan. Pak už se stačí přihlásit a začít vyplňovat. Určitě starší lidé ocení, když jim zapůjčíte svůj počítač nebo jim s vyplňováním, třeba v jejich tabletu, pomůžete.
JAKÉ DALŠÍ PŘÍSPĚVKY JE MOŽNÉ VYŘÍDIT ONLINE?
Digitalizace a zjednodušování jsou naší prioritou. Od srpna je možné žádat prostřednictvím Klientské zóny Jenda o rodičovský příspěvek. Online je možné také měnit každé tři měsíce jeho výši. Spolu s příspěvkem na bydlení jsme v prosinci do Jendy přesunuli také žádost o přídavek na dítě. Online varianta je přívětivá především pro žadatele, který nemusí osobně navštívit úřad a pohodlně všechno vyřídí z pohodlí domova. Pro podání žádosti touto formou postačí fotografie příslušných dokumentů pořízených třeba chytrým mobilem. Výhodou samozřejmě jsou i větší možnosti využití automatického zpracování dat, které výrazně urychlují celý proces.
Je možné požádat o příspěvek na bydlení, pokud užívám byt na základě věcného břemene?
Ano. Kromě vlastníku, nájemníků a družstevníků mohou žádat o příspěvek na bydlení i ti, kteří užívají byty a domy na základě věcného břemene. Pro tento typ bydlení ale není určená zjednodušená online žádost.
Jsem důchodce, co mám dělat, pokud chci žádost podat novým způsobem, ale nejsem tak zručný v práci s počítačem?
Velmi rádi vám pomohou pracovníci call centra na bezplatné lince 800 779 900. Když tam zavoláte, tak Vás žádostí provedou. Případně můžete požádat o pomoc někoho z příbuzných nebo známých. Skutečně je to velmi jednoduché. Budete však potřebovat Vaši elektronickou identitu. Jestli máte účet v bance, tak je velmi pravděpodobné, že spolu s ním již máte tzv. Bank ID. Pokud ne, pak navštivte nejbližší Czech point, který bývá například na poště nebo na obecním, městském nebo krajském úřadě. Tam elektronickou identitu vyřídíte během pár minut. Rozhodně se Vám to vyplatí, bude se využívat čím dál častěji a do budoucna Vám to ušetří spoustu času a cestování.
Potvrzení o výši příjmů
Vaše příjmy si dokážeme od zaměstnavatelů zjistit sami. Pokud ovšem nechcete, abychom kontaktovali vašeho zaměstnavatele, můžete nám vaše příjmy doložit sami. K ověření příjmů bohužel nestačí váš výplatní lístek nebo výpis z internetového bankovnictví s částkou vaší výplaty. Budeme potřebovat Potvrzení o čistém příjmu vystavené vaším zaměstnavatelem.
Potvrzení nákladů na služby
Budete potřebovat scan nebo fotografie dokladů, které potvrzují vaše náklady na služby. Náklady můžete také prokázat potvrzením o platbě z vašeho internetového bankovnictví. Případně můžete použít příjmové doklady, ústřižky složenky, doklady SIPO. Jde například o dodávku tepla a centrální dodávku teplé vody, dodávku vody, vodné, stočné, provoz výtahu, osvětlení společných prostor v domě, úklid společných prostor, odvoz odpadních vod, odvoz komunálního odpadu, společnou televizní a rozhlasovou anténu.
Potvrzení nákladů na energie
Budete potřebovat doklad o výši nákladů na energie, které jste uhradili v předepsaných měsících. Můžete doložit buď scan dokumentů od dodavatele energií, nebo potvrzení o platbě z vašeho internetového bankovnictví, případně příjmové doklady, ústřižky složenky, doklady SIPO.
Nájemní smlouva
Vložte prosím nájemní smlouvu, včetně případných dodatků, a rozpis služeb a energií. Postačí nám vložit scan nebo fotky vaší nájemní smlouvy.
Potvrzení o studiu
U studentů na střední, vyšší odborné nebo vysoké škole v ČR se dokládá potvrzení o studiu prokazující školu a formu studia, které vydá daná škola. Potvrzení o povinné školní docházce (základní škola) se dokládá, pouze pokud se jedná o školní rok začínající v kalendářním roce, v němž dítě dovršilo patnáctý rok věku.
Vyúčtování služeb a energii
Obdrželi jste v uvedených měsících předepsaného období přeplatek za služby nebo energie? Uhradili jste v uvedených měsících nedoplatek za služby nebo energie? Budeme potřebovat vyúčtování, které vám dodavatel zaslal. Potřebný je také rozpis záloh energií a služeb.
Prohlášení dalších osob
Pokud chcete nebo potřebujete, aby některá ze společně posuzovaných osob starší 18 let doložila dokumenty sama za sebe, je možné zanechat v žádosti telefon nebo email na tuto osobu. Této osobě přijde upozornění, aby se přihlásila prostřednictvím své identity občana do Klientské zóny Jenda a dokumenty doložila.
Poslední aktualizace: 30. 7. 2024