Koncepce jednotného vzdělávání posudkových lékařů rezortu MPSV
1. ČÁST
Cíl:
Vytvořit jednotný systém vzdělávání posudkových lékařů v rámci rezortu Ministerstva práce a sociálních věcí, a tak připravit a realizovat opatření vedoucí ke zvýšení počtu lékařů se specializovanou způsobilostí v oboru posudkové lékařství (dále jen „PL“) a soustavně rozvíjet jejich odborné a zaměstnanecké schopnosti.
A. vzdělávání lékařů bez specializované způsobilosti v oboru PL
- vykonávající lékařskou posudkovou činnost na 1. instanci
- OSSZ
- vykonávající lékařskou posudkovou činnost na 2. instanci
- MPSV, ČSSZ
B. vzdělávání lékařů se specializovanou způsobilostí v oboru PL
- vykonávající lékařskou posudkovou činnost na 1. instanci
- OSSZ
- vykonávajícího lékařskou posudkovou činnost na 2. instanci
- MPSV, ČSSZ
2. ČÁST
Současná situace v organizaci, činnosti a vzdělávání lékařů lékařské posudkové služby:
Lékařská posudková služba resortu práce a sociálních věcí je v současné době složkou sociálního systému, disponující výlučně posudkovými, nikoliv rozhodovacími pravomocemi. Je organizačně začleněna jako součást státní správy, konkrétně v rámci orgánů státní správy pro oblast sociálního zabezpečení. Kompetence pro oblast lékařské posudkové činnosti jsou stanoveny zákonem č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a zákonem č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů. Kompetence pro oblast vzdělávání lékařů lékařské posudkové služby jsou stanoveny zákonem č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláškou č. 185/2009 Sb., o oborech specializačního vzdělávání lékařů, zubních lékařů a farmaceutů a oborech certifikovaných kurzů, ve znění pozdějších předpisů, dále zákonem č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře, ve znění pozdějších předpisů, a stavovským předpisem č. 16 České lékařské komory.
- Orgány státní správy pro oblast výkonu lékařské posudkové služby:
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Posudkové komise Ministerstva práce a sociálních věcí
- Česká správa sociálního zabezpečení
- Okresní správy sociálního zabezpečení
- Orgány státní správy pro oblast vzdělávání lékařů lékařské posudkové služby
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Ministerstvo zdravotnictví
Vzdělávání lékařů lékařské posudkové služby probíhá jako:
- Vzdělávání zaměstnanců rezortu MPSV
- Specializační vzdělávání lékařů LPS
- Celoživotní vzdělávání lékařů LPS
Získání specializované způsobilosti v oboru posudkové lékařství je základním předpokladem k samostatnému výkonu práce posudkového lékaře. V současné době se vzdělávání lékařů lékařské posudkové služby liší ve způsobech a formách celoživotního vzdělávání a možnostech účasti na vzdělávacích akcích v závislosti na jejich pracovním zařazení (OSSZ, ČSSZ, MPSV).
3. ČÁST
KONCEPCE
Vzdělávání lékařů lékařské posudkové služby:
- Vzdělávání zaměstnanců rezortu MPSV
- Specializační vzdělávání lékařů LPS
- Celoživotní vzdělávání lékařů LPS
- Postgraduální vzdělávání lékařů LPS
I. Vzdělávání zaměstnanců rezortu MPSV
dle Usnesení vlády UV č. 1542/2005, o Pravidlech vzdělávání zaměstnanců ve správních úřadech.
- Vstupní zdělávání zaměstnanců
- vstupní vzdělávání úvodní
- vstupní vzdělávání následné
- Prohlubující vzdělávání
- manažerské vzdělávání
- jazykové vzdělávání
Garantuje a kontroluje: MPSV
Provádí a financuje: zaměstnavatel
II. Specializační vzdělávání lékařů LPS
Dle zákona zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta).
Podle zákona č. 95/2004 Sb. Ministerstvo zdravotnictví zveřejňuje k zajištění specializačního vzdělávání lékařů vzdělávací program posudkové lékařství, jehož účinnost tímto aktem nabývá právní moci.
Garantuje a kontroluje: MZ a MPSV
III. Celoživotní vzdělávání lékařů LPS
Systém celoživotního vzdělávání lékařů České lékařské komory upravuje stavovský předpis č. 16 České lékařské komory. Celoživotní vzdělávání organizují a pořádají zejména Česká lékařská komora, lékařské fakulty, odborné společnosti České lékařské společnosti J. E. Purkyně, Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví ve spolupráci s akreditovanými vzdělávacími zařízeními, poskytovateli zdravotních služeb, Ministerstvem práce a sociálních věcí a Českou správou sociálního zabezpečení. Účast na celoživotním vzdělávání se považuje za prohlubování kvalifikace. Česká lékařská komora je samosprávná profesní organizace lékařů, která byla zřízena zákonem č. 220/1991 Sb. a je obdobou samosprávy místní (např. městské či krajské). Každý lékař, který vykonává na území České republiky lékařské povolání, musí být členem České lékařské komory. Každý lékař - člen České lékařské komory má povinnost účastnit se systému celoživotního vzdělávání lékařů. Česká lékařská komora je pověřena organizací systému celoživotního vzdělávání a vedením centrálního registru garantovaných akcí celoživotního vzdělávání lékařů. V rámci tohoto systému Česká lékařská komora přiděluje vzdělávacím akcím a dalším formám celoživotního vzdělávání kredity. Lékaři, který získal za období posledních pěti let minimálně 150 kreditů, náleží Diplom celoživotního vzdělávání lékařů, který platí pět let ode dne vydání.
Garantuje a kontroluje: MPSV a MZ
Provádí a financuje: zaměstnavatel
Vzdělávání se poskytuje zaměstnanci dle jeho pracovního zařazení po posouzení zaměstnavatelem.
III.a) Obecné
- Základní manažerské vzdělávání, a to například v oblastech:
- komunikace, informační toky, řízení znalostí
- proti korupční jednání
- zvládání stresu
- kontrola, řízení kvality
- gender problematika
- Jazykové vzdělávání
III.b) Prohlubující v oblastech se zaměřením na lékařskou posudkovou činnost
- Vstupní
Vstupní vzdělávání poskytne obecné základy o rezortní posudkové činnosti
Cíl: obecné seznámení se specifiky lékařské posudkové činnosti v rezortu MPSV, a to zejména v oblastech:- význam lékařské posudkové služby
- seznámení s posudkovými systémy
- kompetence a vymezení působnosti lékařské posudkové služby
- seznámení s informačními systémy používanými při výkonu lékařské posudkové služby
- Kontinuální
Formy kontinuálního vzdělávání jsou zejména samostané studium odborné literatury, účast na kurzu, školící akci, seminářích, odborných a vědeckých konferencích a kongresech v České republice a zahraničí, absolvování klinické stáže v akreditovaném zařízení v České republice nebo v obdobných zařízeních v zahraničí, účast na odborně vědeckých aktivitách, publikační a pedagogická činnost a vědeckovýzkumná činnost.
Cíl: udržení a prohloubení znalostí a vědomostí lékařů lékařské posudkové služby ve vztahu k vykonávané činnosti, prováděné zejména následující formou:- metodické porady na všech úrovních řízení
- seznamování s novinkami a prioritami v lékařské posudkové činnosti
- účast na seminářích, konferencích, workshopech na aktuální témata v různých lékařských oborech
- samostatné studium odborné literatury
IV. Postgraduální vzdělávání lékařů LPS
Posudkové lékařství je multidisciplinární obor, a proto je možné doktorské studium realizovat na lékařských fakultách v řadě již akreditovaných doktorských studijních programů, a to i v kombinované formě. Standardní doba studia v doktorských studijních programech je nejméně tři a nejvýše čtyři roky. Student doktorského studijního programu má statut studenta ve smyslu zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, se všemi právními a sociálními důsledky z toho plynoucími. Úspěšné zakončení studia v doktorském studijním programu a udělení titulu Ph.D. předpokládá složení státní doktorské zkoušky ze zvoleného vědního oboru a obhajobu dizertační práce, sepsanou na podkladě publikovaných sdělení.
4. ČÁST
Vyhodnocení
Vyhodnocení koncepce a efektivity systému vzdělávání se provádí každé dva roky.