Podpora implementace koordinovaného přístupu v systému poskytování sociální ochrany v ČR
Doba realizace: |
1. 4. 2023 - 31. 5. 2025 |
Reg. č. projektu: |
CZ.03.02.02/00/22_004/0001320 |
Zdroj financování: |
Projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu v rámci Operačního Programu Zaměstnanost plus (OPZ+) a státního rozpočtu České republiky. |
Popis projektu
Projekt Podpora implementace koordinovaného přístupu v systému poskytování sociální ochrany v ČR usiluje o vytvoření podmínek pro aplikaci case managementu do systému sociální ochrany ČR na všech jeho úrovních, a to prostřednictvím přípravy a pilotního odzkoušení unifikovaného modelu koordinovaného přístupu, vč. poskytování související metodické podpory vybraným obcím s rozšířenou působností a posílením kompetencí relevantních aktérů, u nichž se koordinovaný přístupů očekává a vyžaduje.
Obsah projektu vychází z dosavadních zkušeností z praxe, výstupů a zjištění jiných podobně tematicky zaměřených projektů, konzultací s odborníky na metodu case managementu, informací z realizovaných pracovních skupin na MPSV i ze zahraniční praxe.
Projekt sjednocuje motivované obce s rozšířenou působností a pracuje se širokou škálou místních aktérů - od úrovně veřejné správy k místním poskytovatelům sociálních a zdravotních služeb. Do projektu zapojuje zaměstnance veřejné správy, sociální pracovníky poskytovatelů služeb, ale také experty a odborníky v tématech sociální práce a case managementu a zástupce vzdělavatelů v sociální práci.
Cílem projektu je zefektivnit systém řízení a poskytování sociální ochrany v ČR.
Důvody realizace projektu
Je-li koordinována spolupráce a tok informací mezi zapojenými poskytovateli pomoci v praxi, občané nemusí předávat stejné informace na několika místech najednou a poskytovatelé pomoci potom pracují s informacemi, které potřebují a nezjišťují je duplicitně. Pro vedení obcí, krajů i MPSV je koordinátor pomoci též cenným zdrojem informací o fungování systému, dírách v něm i duplicitách (např. nedostatečné pokrytí služeb vs. čerpání podpory na více místech systému najednou), což vede i k lepšímu plánování fungování systému sociálních služeb.
V České republice (stejně jako v zahraničí) potřebujeme výkon koordinace, který je:
- na různých úrovních systému vnímám jednotně – ve stejném rozsahu a obsahu,
- řešen předvídatelně a „netříštěně“ – občan nehledá pomoc na více místech a opakovaně nesděluje stejné informace na různých místech systému sociální ochrany. Mezi zapojenými aktéry pomoci jsou potom získané informace efektivně sdíleny,
- vykonáván profesionálně – proškolenými a navzájem spolupracujícími pracovníky, kteří doručí kvalitní a včasnou pomoc pro občana.
Jaké aktivity budou v projektu realizovány?
V rámci projektu budou realizovány tyto aktivity:
- Vytvoření modelů koordinovaného přístupu pro zavedení do praxe na úrovni obcí s rozšířenou působností
- zapojení odborníků/expertů na case management z řad pracovníků, kteří již fungují v systému sociální ochrany a projekt tak může těžit z dobrých a špatných praxí
- spolupráce s klíčovými aktéry v zapojených obcích s rozšířenou působností
- Modely včetně manuálu koordinovaného přístupu, který bude koncipován od obecného modelu ke konkrétním
- Proškolení aktérů
- intenzivní a průběžné dle potřeb cílové skupiny projektu
- tematicky zaměřené – podstata koordinace, znalosti, dovednosti, podpora spolupráce, jak správně využívat nástroje pomoci, které jsou k dispozici
- pro týmy z řad ORP i jednotlivce, včetně zapojení dalších relevantních aktérů
- Pilotování koordinace klientských případů v praxi a fungování obcí s rozšířenou působností
- s využitím vytvořeného modelu koordinace, který bude výstupem expertních skupin projektu
- za podpory expertního týmu složeného z odborníků který bude podporovat obce a společně s nimi nacházet další možnost zlepšení koordinace podpory
- od procesu tvorby modelu po testování funkčního modelu koordinace v praxi
- Průběžné vyhodnocování procesu pilotování a zavádění modelů koordinace do praxe
- sledování a průběžné hodnocení realizovaných změn - přínosů, hospodárnosti, dobrá/špatná praxe – komplexní evaluace
- hloubkové hodnocení až na úrovni kazuistik klientů – dopad na praxi a spolupráci v obci až po dopad na řešených kazuistikách občanů obcí
- podpora reagující na průběžné výsledky hodnocení skrz expertní tým podpory, který bude vyjíždět do všech zapojených ORP
- Zpracování doporučení a podpůrných materiálů pro další rozvoj
- pro další využití na úrovni obcí, krajů i MPSV
- písemná doporučení a manuály – jak zavádět, jak vzdělávat, jak upravit legislativu a strategické dokumenty tak, aby bylo vše logicky propojeno
- vytvoření návodů a postupů, jak zavádět koordinovaný přístup i po skončení projektu a tudíž zajištění udržitelnosti
- Rozšiřování povědomí a osvěta v tématech koordinovaného přístupu a case managementu
- otevření tématu komplexně a v celé šíři
- pro odbornou veřejnost, zástupce měst a obcí, krajské metodiky atd.
- odborná fóra, články v odborném tisku, weby
Kdo se může do projektu zapojit?
Projekt je primárně zaměřen na podporu výkonu koordinace na úrovni obcí s rozšířenou působností.
Sdružuje ke spolupráci motivované obce, jež mají zájem zkvalitnit či podpořit dosavadní zajištění pomoci svým občanům. Obce s rozšířenou působností, které mají zájem sdílet svou dosavadní dobrou praxi v tématu koordinace a vlastní know how s dalšími obcemi tak, aby jejich poznatky pomohly dalším obcím napříč ČR. Dále těm, kdo mají zájem o profesionální, kvalitní a funkční ukotvení výkonu koordinace na úrovni obcí v České republice.
Cílovými skupinami jsou konkrétně:
- Zaměstnanci veřejné správy, kteří se věnují sociální, rodinné nebo zdravotní problematice
- Sociální pracovníci, na které se vztahuje § 109 a 110 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
- Poskytovatelé a zadavatelé sociálních služeb na úrovni obcí i krajů
- Odborná i laická veřejnost.
Kontaktní osoby:
Mgr. et Mgr. Jana Dvouletá – jana.dvouleta@mpsv.cz
Věcný garant projektu
Poslední aktualizace: 25. 6. 2024