Veřejná zakázka na "Podporu vytváření systému terénní sociální práce"
Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky
Odbor sociálních služeb
vyhlašuje v rámci Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů (OP RLZ), opatření 2.1. - Integrace specifických skupin obyvatelstva ohrožených sociální exkluzí
veřejnou zakázku na téma:
"Podpora vytváření systému terénní sociální práce"
Výzva je vyhlášena ve smyslu zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a byla zveřejněna dne 5. prosince 2005 pod evidenčním číslem 50014924 na adrese: www.centralniadresa.cz, kde je možné získat bližší informace o veřejné zakázce a kontaktní adresu pro zaslání zadávacích podmínek.
1. Obsah a cíle projektu
V oblasti sociálního začleňování je Česká republika často kritizována za svůj pasivní přístup při řešení problematiky vyloučených romských komunit. Jako vhodný prostředek k potírání sociálního vyloučení se jeví především terénní sociální práce (TSp), což potvrdil i výběr České republiky a jejího příkladu dobré praxe - terénní sociální práce v rámci programu Peer Review. Ten je jednou z aktivit Evropské komise v rámci Akčního programu Společenství na potírání sociálního vyloučení.
Terénní sociální práci zajišťují jak nestátní neziskové organizace (NNO), tak i místní samosprávy, pro které je specielně vypsán dotační program "Podpora terénní sociální práce" spravovaný Kanceláří Rady vlády pro záležitosti romské komunity (RVZRK). Zatímco mnohé NNO mají již několikaleté zkušenosti a usilují spíše o zlepšení kvality, včetně pravidelného vyhodnocování svých činností, situace na obcích je komplikovanější. Existence sociálně vyloučených lokalit není pro některé představitele (zastupitelstva) obcí důvodem vyvíjet jakoukoliv pozitivně působící aktivitu. Proto je v současné době, kdy odborníci varují před rozšiřováním a vznikem nových ghett, nezbytně nutné, dát ze strany ústředního orgánu (MPSV + RVZRK) jasný signál, že TSp se musí podporovat a systematicky rozvíjet. Z ankety provedené pro ověření a zjištění potřeb jednotlivých subjektů působících v této oblasti jasně vyplynulo následující:
- je nutné vytvořit jednotnou metodiku pro výkon TSp včetně pracovní náplně, aby se zabránilo dvojkolejnosti a odlišnému přístupu NNO a obcí,
- na obecní úrovni je nutné zajistit jednotný postup při zařazení terénních sociálních pracovníků (dále TSP) do struktury obecního úřadu,
- chybí specializační vzdělávací program navazující na vstupní vzdělávání, které by do budoucna mělo být pro všechny TSP povinné,
- TSP postrádají možnost supervize a pravidelných setkání, která by sloužila k vzájemné výměně informací,
- vzájemná komunikace v rámci veřejné správy funguje (TSP - nadřízený pracovník (romský poradce) - koordinátor pro romské záležitosti) nahodile, podle iniciativy jednotlivých aktérů.
Zjištěné informace potvrdil i nedávno zveřejněný materiál "Hodnocení vládního Programu podpory terénních sociálních pracovníků v sociálně vyloučených romských komunitách".
Záměrem projektu je vytvořit celistvý, pružný a efektivní systém metodické podpory TSp na regionální a lokální úrovni (RVZRK, MPSV, koordinátoři, nadřízení TSP a TSP). Hlavním cílem práce s příslušníky vyloučených romských komunit je jejich začlenění do společnosti a na trh práce. Ti se často potýkají s mnoha problémy z různých oblastí, např. nezaměstnanost, bydlení, vzdělání, lichva. Situaci sociálně vyloučených je nutné řešit komplexně, ale zároveň s ohledem na závažnost jednotlivých výše zmíněných oblastí. A z tohoto důvodu se jeví jako nejvhodnější právě terénní sociální práce, která oslovuje klienta v jeho přirozeném prostředí a pomáhá mu řešit jeho problémy systematicky a kontinuálně. Cílem projektu je podpořit vznik a rozvoj systému terénní sociální práce v systému veřejné správy.
V rámci projektu, a tedy této veřejné zakázky, bude vytvořena jednotná metodika pro výkon TSP na obcích i v NNO, včetně pracovní náplně (aby se zabránilo dvojkolejnosti a odlišnému přístupu NNO a obcí), která bude obsahovat také zařazení TSP v rámci struktury úřadu a příklady dobré praxe. Dalším z cílů veřejné zakázky je vytvoření akreditovaného specializačního vzdělávacího programu, který bude navazovat na vstupní vzdělávání TSP. Součástí veřejné zakázky bude i pilotní ověření vzdělávacího programu v jednotlivých regionech ČR a evaluace kurzu samotného. Dále bude dodavatelem zajištěna supervize TSP. Dodavatel zajistí supervizory pro TSP, kteří budou zajišťovat skupinovou supervizi v jednotlivých krajích.
Významným článkem v systému veřejné správy v záležitostech romské komunity jsou nadřízení TSP (někde přímo romští poradci). V jejich možnostech je ovlivňování výkonu TSp a propojenost s dalšími odbory úřadu, což se také v praxi projevuje na některých příkladech. Cílem projektu je specifikovat jejich kompetence vůči TSP, v rámci struktury obecního úřadu i ve směru k nestátním subjektům (NNO). Toto bude společně s příklady dobré praxe součástí metodické příručky pro TSp. Pravidelným setkáváním jednotlivých nadřízených, příp. pracovníků jiných odborů a TSP bude nastaven systém vzájemné komunikace mezi jednotlivými články systému.
Situace v jednotlivých regionech se liší. V některých se vyskytuje mnoho sociálně vyloučených lokalit se svými specifickými problémy, a proto je potřeba, aby měl příslušný pracovník na krajské úrovni přehled o stavu v regionu a výkonu TSp. V rámci projektu bude vytvořena metodická příručka, která stanoví kompetence koordinátorů a doporučení k vytváření příznivých podmínek pro terénní sociální práci v daném kraji. Koordinátoři se zúčastní seminářů zaměřených na koordinaci a monitoring aktivit spojených s výkonem TSp ve svém kraji, na využívání finančních prostředků z evropských strukturálních fondů, na způsoby zapojení do tvorby Plánu rozvoje kraje a komunikaci na různých úrovních systému. Tyto aktivity podporuje i skutečnost, že MPSV bude s největší pravděpodobností od 1. 1. 2006 poskytovat metodickou podporu právě krajským koordinátorům pro romské záležitosti.
Cíle veřejné zakázky
- Vytvoření a připomínkování metodických příruček
- 1.1. pro výkon TSp (příručka bude obsahovat části a),b),c),d))
- 1.2. pro činnost koordinátorů (příručka bude obsahovat části a),b),c)).
- Vytvoření akreditovaného specializačního vzdělávacího programu pro TSP.
- Pilotní ověření akreditovaného specializačního vzdělávacího programu pro TSP.
- Zajištění skupinové supervize TSP podle potřeb v regionu.
- Zajištění podpory pro fungování TSp na vertikální (v rámci veřejné správy) i na horizontální úrovni (v regionu) včetně výměny zkušeností na mezinárodní úrovni.
- Školení koordinátorů.
- Dotazníkové šetření o efektivitě projektu.
- Konference.
- Ukončení realizace veřejné zakázky.
Časové milníky
Milníky harmonogramu plnění veřejné zakázky
(nejzazší termíny pro plnění jednotlivých etap veřejné zakázky)
Přípravná fáze dodavatele, konzultace se zadavatelem | březen 2006 |
Vytvoření a připomínkování metodických příruček | duben 2006 - červen 2006 |
Vytvoření akreditovaného specializačního vzdělávacího programu pro TSP | duben 2006 - září 2006 |
Pilotní ověření akreditovaného specializačního vzdělávacího programu pro TSP | listopad 2006 - červenec 2007 |
Zajištění skupinové supervize TSP podle potřeb v regionu | červen 2006 - srpen 2007 |
Zajištění podpory pro fungování TSp na vertikální (v rámci veřejné správy) i na horizontální úrovni (v regionu) včetně výměny zkušeností na mezinárodní úrovni | květen 2006 - červen 2007 |
Školení koordinátorů | květen 2006 - listopad 2006 |
Dotazníkové šetření o efektivitě projektu | srpen 2007 - říjen 2007 |
Konference | září - říjen 2007 |
Ukončení realizace veřejné zakázky | listopad 2007 |
Publicita a propagace dosahovaných výsledků:
Gesci za realizaci publicity a propagaci dosahovaných výsledků má zadavatel. Dodavatel na realizaci publicity a propagace úzce spolupracuje se zadavatelem. Cílem je informovat odbornou a laickou veřejnost o průběhu řešení projektu.
Povinnosti dodavatele v oblasti publicity:
- v případě vydávání propagačních materiálů bude materiály označovat v souladu s Manuálem vizuální identity (viz příloha č. 1 k Zadávací dokumentaci), minimálně logem EU a ESF;
- v případě pořádání akcí souvisejících s realizací projektu zajistí, aby místnosti byly označeny logem ESF a vlajkou EU;
- www stránky - zřídí hned na začátku projektu a průběžně je bude doplňovat o aktuální informace o realizaci projektu - měsíční aktualizace, na stránkách bude zvýrazněno logo ESF a EU. Tyto www stránky budou propojeny (formou odkazu) s tematicky příbuznými internetovými stránkami (např. www stránky MPSV, RVZRK a www.tspweb.cz);
- celostátní propagace projektu v médiích a odborných periodikách;
- dodavatel (ve spolupráci se zadavatelem) uspořádá závěrečnou konferenci, na které bude informovat odbornou veřejnost o průběhu a výsledcích projektu a dotazníkového šetření. Na konferenci budou prezentovány také příklady dobré praxe v ČR a zkušenosti ze zahraničí. Z příspěvků konference bude sestaven sborník.
Bližší informace je možné nalézt v zadávacích podmínkách v části 8.
2. Oprávnění žadatelé a partneři
Účast ve výběrovém řízení je otevřena za stejných podmínek všem fyzickým a právnickým osobám. Uchazeči (včetně firem tvořících totéž právní uskupení) mohou podat pouze jednu nabídku.
Uchazeč musí splnit základní kvalifikační kritéria podle zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, v platném znění.
Zahraniční osoba prokazuje splnění základních kvalifikačních kritérií doklady podle právního řádu platného v zemi jejího sídla, případně bydliště. Doklady prokazující splnění kvalifikace předkládá zahraniční osoba v původním jazyce současně s jejich úředně ověřeným překladem do českého jazyka.
Bližší informace je možné nalézt v zadávacích podmínkách v části 12,13 a 14.
3. Rozpočet a doba plnění zakázky
Zahájení plnění veřejné zakázky začne v roce 2006 po podpisu smlouvy a skončí v roce 2007. Výše podpory na předložený projekt by neměla přesáhnout 8.600.000,-Kč bez DPH. Projekt vybraného subjektu bude hrazen do výše 100 % uznatelných nákladů.
Bližší informace je možné nalézt v zadávacích podmínkách v části 11 a 18.
4. Hodnocení nabídky
Hodnocení nabídek provede hodnotící komise podle kritéria ekonomické výhodnosti nabídky. Kritérium ekonomické výhodnosti nabídky je stanoveno následovně:
- metoda realizace jednotlivých aktivit projektu
- nabídková cena
- srozumitelnost
- harmonogram realizace projektu v návaznosti na kvalitu plnění jednotlivých aktivit
- rozsah a kvalita poskytovaných garancí
Bližší informace je možné nalézt v zadávacích podmínkách v části 15.
5. Termíny pro podávání nabídek a kvalifikačních kritérií
Kvalifikační kritéria a nabídka musí být doručeny v obálce doporučeně poštou nebo osobně na adresu Ministerstva práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, 128 01 Praha 2, Česká republika, a to v pracovní dny v úředních hodinách (PO-ČT 7:30 - 16:15, PÁ 7:30 - 15:00), ale nejpozději dne 27.1.2006 do 14:00 hodin SEČ.
Bližší informace je možné nalézt v zadávacích podmínkách v části 16.