Výstupy projektu
Analýza zahraničních studií a trendů na trhu práce
Systémy identifikace kompetencí v mezinárodním srovnání - analýza zahraničních studií a trendů na trhu práce (2,54 MB) se zaměřuje na dopady Průmyslu 4.0 na strukturu zaměstnanosti v jednotlivých sektorech , připravenost sektorů na digitální transformaci (Taxonomie digitální intenzity odvětví, OECD) a v neposlední řadě charakterizuje globální megatrendy spojené s Průmyslem 4.0 , které se týkají změn procesů, technologií, forem a organizace práce.
Dopady digitální transformace se liší napříč i v rámci odvětví s ohledem na příležitosti, míru zavádění a využívání digitálních technologií, na potenciál pro inovace a změny. Nejvyšší digitální intenzity dosahují sektory IT služby, počítače a elektronika, chemie, guma, plast a minerály, strojírenství, maloobchod a velkoobchod, kreativní průmysl/umění a zábava, potravinářský průmysl.
S rostoucí digitalizací, robotizací, implementací automatizovaných procesů do pracovních činností a s dalšími novými aspekty Průmyslu 4.0 lze očekávat rostoucí poptávku po nových typech dovedností.
Pro identifikaci nových kompetencí jsou v zahraniční budovány a využívány nástroje, které podporují slaďování kompetencí na evropské úrovni, na kterých participuje i Česká republika.
Nezbytným základem pro identifikaci kompetencí je vytváření partnerství, rozvoj spolupráce všech zainteresovaných subjektů, budování odborných kapacit. Souhrnná analýza zahraničních informačních zdrojů a konkrétní příklady dobré praxe z Rakouska, Německa a Dánska dokládají klíčový význam aktivního zapojení zaměstnavatelů ve všech fázích identifikace kompetencí, poskytování zpětné vazby pro vzdělávání, spoluvytváření obsahu vzdělávání a přípravě strategických dokumentů, které předcházejí tvorbě veřejných politik.
Odborný článek
Článek Mapování nových kompetencí pro trh práce a vzdělávání - zahraniční dobrá praxe (194,83 kB)
Článek shrnuje Analýzu zahraničních studií a trendů na trhu práce, které představuje koncepty identifikace kompetencí, které jsou v zahraničí uplatňovány, srovnává přístupy k identifikaci kompetencí na evropské, národní, regionální a sektorové úrovni.
Odborný článek
Nové dovednosti jsou klíčem k využití příležitostí Průmyslu 4.0 (197,35 kB)
Český trh práce prochází dramatickými změnami. Včasné pojmenování potřebných nových dovedností v jednotlivých odvětvích a profesích může zásadně urychlit změny ve vzdělávání dětí a dospělých. Díky aktivitě MPSV usilují experti z firem, výzkumu i vzdělávání o definování nových dovedností a kompetencí a jejich implementaci do systému vzdělávání a praxe ve vybraných deseti sektorech hospodářství.
Odborný článek
Projekt „Kompetence 4.0“ otevírá cestu modernizaci vzdělávání (249,85 kB)
Projekt „Kompetence 4.0“ vytváří nástroje a metodické postupy pro identifikaci nově využívaných kompetencí na trhu práce a rovněž zachycení trendů, ze kterých budou plynout kompetence budoucí.
Vytváří systematické uspořádání kompetencí do kompetenčních pyramid. Inovační přístup k uspořádání a definování nových kompetencí má pozitivní přínos pro další rozvoj Národní soustavy povolání, pro kariérové poradenství a individuální poradenství a rozvoj uchazečů, zvyšování kvalifikace a rekvalifikace, i do změny školského učiva.
Odborný článek
Kompetence pro budoucnost (228,17 kB)
Žijeme v době digitalizace a neustálého vývoje a modernizace technologií, požadavky trhu práce se mění. Jsme na to připraveni?
Vzdělávací programy by měly být postaveny na spolehlivých výsledcích monitoringu trhu práce, vycházet z rychle se měnících kvalifikačních požadavků zaměstnavatelů. Nakolik budou mít rekvalifikace, programy tolik skloňovaného UpSkillingu a ReSkillingu, reálný dopad na uplatnění lidí na trhu práce, rozhodují právě správně identifikované a popsané kompetence, které jsou součástí popisu povolání i profesních kvalifikací.
Metodika partnerství firem a škol
Jak na spolupráci firem a středních škol aneb praktické postupy a metody (3,52 MB) Doporučená pravidla partnerství firem a škol pro implementaci nových dovedností do reálného prostředí vzdělávání.
Jak na spolupráci firem a středních škol aneb praktický kontrolní list - standard praxe (894,16 kB)
Jak na spolupráci firem a středních škol aneb příklady dobré praxe (4,4 MB)
Metodika mapování budoucích kompetencí trhu práce
Metodika mapování budoucích kompetencí trhu práce (1,96 MB) se zapojením sektorových a průřezových pracovních skupin včetně stanovení základních pravidel pro zakládání spolupráce firem a škol ve vazbě na nově definované kompetence. Metodika je doplněna o rozsáhlé přílohy, včetně příkladů možnosti využití. (2,43 MB)
Metodika stanovuje pravidla a postupy, kterými budou mapovány a tříděny kompetence vyžadované budoucím trhem práce ve vazbě na 4. průmyslovou revoluci a systemizovány do tzv. sektorových kompetenčních pyramid jako východiska pro jejich implementaci do vzdělávání, včetně nastavení k tomu potřebné spolupráce mezi vzdělávací a zaměstnavatelskou sférou.
Metodika je určená členům sektorových pracovních skupin (dále PS), zapojeným zástupcům výzkumné sféry, koordinátorům PS, tajemníkům PS, členům metodicko-analytického týmu, členům Koordinační rady a dále odborné veřejnosti.
Poslední aktualizace: 21. 2. 2023