Doba realizace: |
1. 4. 2024 – 30. 6. 2027 |
Reg. č. projektu: |
CZ.03.02.02/00/22_004/0004236 |
Forma financování: |
Projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu v rámci Operačního Programu Zaměstnanost plus (OPZ+) a státního rozpočtu České republiky. |
Popis projektu:
Projekt Zvýšení efektivity systému sociálních služeb usiluje o rovný a včasný přístup ke kvalitním, udržitelným a cenově dostupným službám, včetně služeb, které podporují přístup k bydlení, individuální péči a zdravotní péči. Snaží se modernizovat systémy sociální ochrany prosazováním přístupu k sociální ochraně se zvláštním důrazem na děti a znevýhodněné skupiny, zlepšovat přístupnost, účinnost a odolnost systémů zdravotní péče a služeb dlouhodobé péče.
Hlavní cíl projektu:
Zvýšení výkonové i dopadové efektivity systému sociálních služeb v ČR.
Dílčí cíle projektu:
- Projekt podpoří implementaci legislativních změn zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, prostřednictvím zpracovaných výstupů a prostřednictvím zvýšení informovanosti a kompetence aktérů systémů sociálních služeb s ohledem na realizované systémové legislativní úpravy.
- Zkvalitní informační a datovou základnu agend sociální oblasti tak, aby odpovídala potřebám systému sociálních služeb tím, že bude zohledňovat nezbytnost sledování potřeb klientů sociálních služeb, včetně metrik pro měření efektivity sociálních služeb a snížení administrativní zátěže poskytovatelů sociálních služeb.
- Nastaví systém řízení kvality prostřednictvím vytvoření indikátorů kvality sociálních služeb. Půjde o jasně formulované indikátory měření, tj. o explicitní vyjádření požadavků zákonem ukotveného pojetí kvality sociálních služeb na principu zjistitelnosti, výstižnosti a stručnosti.
- Podpoří zvýšení kvality sociálních služeb prostřednictvím zefektivnění inspekční činnosti sociálních služeb a nastavení efektivního procesu řešení stížností a podnětů.
Klíčové aktivity realizované v rámci projektu:
- Podpora zefektivnění systému plánování a sociálního začleňování
Klíčová aktivita si klade za cíl podpořit zefektivnění systému plánování a síťování sociálních služeb a to s ohledem na aspekt sociálního začleňování a efektivního využívání veřejných financí. Vznikne Metodika pro zjišťování potřeb obyvatel a Metodika plánování a síťování sociálních služeb.
- Jednotná datová základna (JDZ) a sledování potřeb klientů sociálních služeb
Cílem klíčové aktivity je zkvalitnit informační a datovou základnu agend sociální oblasti se zaměřením na sledování potřeb klientů sociálních služeb, nastavení metrik pro měření efektivity sociálních služeb, snížení administrativní zátěže poskytovatelů sociálních služeb a participovat na implementaci JDZ v prostředí MPSV. Výstupem projektu bude primárně zpracovaný soubor analytických dokumentů pro přípravu IS.
- Nastavení systému řízení kvality v segmentu sociální ochrany
V rámci této aktivity bude řešeno nastavení systému řízení kvality v segmentu sociální ochrany. Oblast kvality služeb, které jsou poskytovány jejich klientům, je jednou z praktických podob dopadové efektivity těchto služeb.
Výstupem této klíčové aktivity bude Analýza pojetí kvality v jednotlivých státech EU, návrh indikátorů kvality sociálních služeb a jejich pilotáž, Metodika modelů stížnostního a podnětového mechanismu, Analýza stávající činností inspekcí sociálních služeb, vzniknou také podklady pro harmonizaci národní politiky s evropskými doporučeními a návrhy.
- Komunikace s cílovou skupinou a její vzdělávání prostřednictvím osvětových činností a evaluace projektu
Realizace této klíčové aktivity tematicky souvisí s realizací ostatních klíčových aktivit, přičemž cílem je podpořit zvýšení kvality sociálních služeb prostřednictvím intenzivní práce s cílovou skupinou. Budou realizovány semináře a webináře pro cílovou skupinu, osvětové aktivity, metodické workshopy pro inspektory sociálních služeb a proběhne také evaluace věcných přínosů projektu a naplňování jeho cílů.
Cílová skupina projektu
- Poskytovatelé a zadavatelé sociálních služeb
- Sociální pracovníci a pracovníci v sociálních službách
- Zaměstnanci ve veřejné správě - pracovníci krajských a obecních úřadů, pracovníci MPSV – inspektoři sociálních služeb
- Osoby sociálně vyloučené a osoby sociálním vyloučením ohrožené, osoby žijící v sociálně vyloučených
- lokalitách - potenciální a stávající uživatelé (klienti) sociálních služeb
- Neformální pečující
- Veřejnost
Kontaktní osoba:
Ing. Miriam Stern
Koordinátorka projektu
E-mail: miriam.stern@mpsv.cz
Archivní web projektu: Rozvoj a podpora modelů kvality pro systém sociálních služeb – Rozvoj a podpora modelů kvality pro systém sociálních služeb (mpsv.cz)